Auto van de zaak

Een auto van de zaak

Een auto van de zaak kan een lease auto zijn maar ook een door het bedrijf zelf aangekochte auto. Voor beide gelden dezelfde regels en worden als auto van de zaak gezien.

Een auto van de zaak heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat u zelf niet meer de kosten voor brandstof, onderhoud, wegenbelasting en verzekering te dragen. Het nadeel kan zijn als u hier ook privé kilometers mee maakt, dat u belasting moet gaan betalen. Deze belasting noemen we bijtelling.

Bijtelling bedrijfsauto privé gebruik

bijtellingAls je privé rijdt in een auto van de zaak dan moet je bijtelling gebruiken tenzij je kunt aantonen dat dit niet meer dan 500 kilometer is op jaarbasis.

De bijtelling die je moet betalen is een percentage van de cataloguswaarde van de bedrijfsauto. Er zijn 5 tarieven waar de auto in kan vallen: 0%, 14%, 20%, 25% en 35%.

De leeftijd van de auto en de CO2 uitstoot spelen een rol. Hoe hoger de CO2 uitstoot, hoe hoger de bijtelling zal worden. Een auto die rijdt op diesel heeft over het algemeen een lagere CO2 uitstoot dan een auto op benzine.

Privélease

Je kunt ook zelf privé een auto leasen. Een private lease (privé leasen) heeft vaak een interessante voordelen. Eigenlijk heb je de lusten en niet de lasten. Een private lease heeft een constructie waarbij alle kosten inbegrepen zijn behalve de brandstof.

Je hebt dus niets te maken met bijtelling, aanschaf van een auto, afschrijving (waarde verlies), wegenbelasting, verzekering, onderhoud, garage reparaties, schade en andere uitgaven. Je krijgt veelal een nieuwe auto voor de deur waar je in rond kunt toeren. De verzekering die de lease maatschappij afsluit op de auto is een All Risk. Dit betekend dat als je schade maakt of zelfs de auto Total los rijdt je binnen enkele dagen weer een nieuwe voor de deur hebt staan.

De lease bedragen zijn relatief laag en je hebt er geen omkijken naar. De lease auto hoef je alleen zelf te tanken en klaar. Het leasebedrag is vaak gebaseerd op categorie auto, opties en het aantal kilometers per maand die je denkt te gaan rijden. Snel, safe en simpel. Privé lease contracten hebben vaak een korte looptijd van zo’n 2 à 3 jaar. Je kunt dus in praktijk elke 2 jaar een nieuwe auto rijden.

private leaeAls voorbeeld kun je een Peugeot 107 rijden voor 169,- Euro all. Inclusive per maand met een looptijd van 3 jaar. Hierin zitten dus alle kosten die je maar kunt bedenken. Mocht je motorblok defect gaan of je hebt nieuwe banden nodig, het zit allemaal bij de all. Inclusive prijs inbegrepen. Heb je geen geld om een nieuwe auto te kopen en je wilt er toch eentje rijden dan is dit een aanrader.

Eigen auto verkopen

Veel mensen verkopen hun eigen auto als ze een auto van de zaak krijgen of overstappen naar een (privé) lease auto. Dit is verstandig om te doen om onnodige kosten te krijgen. Je kunt je auto op een Marktplaats zetten of als je er zeker van wilt zijn dat mensen nooit terug komen aan de deur kun je ook een gratis online autoveiling proberen. Snel cash en snel verkocht. Je kunt het gratis uitproberen en een bod op je auto krijgen. Niet interessant dan ga je niet akkoord.

banner breed keurmerk

2 gedachten over “Auto van de zaak”

  1. Ons bedrijf koop altijd auto’s en leased ze niet. Leasen had goedkoper voor ze geweest omdat ze namelijk altijd Renaults kopen voor het personeel en Renaults gaat vaak stuk. Het bedrijf lapt voor al die reparaties die buiten de garantie vallen. Ze laten de mensen ongeveer 4 jaar in de Renaults rijden en dan gaan ze weer weg. De baas is echt koppig en vind dat automerk prachtig. Ik ben het met hem eens dat je veel krijgt voor weinig geld. Vind maar een auto voor die prijs met al die opties er in zoals navigatie cruise control airco en noem maar op. Alleen staat Renault niet bekend om zijn degelijke elektronica. Dat is juist het meeste wat stuk gaat. Ik zou prive echt nooit een Renault kopen dus gezien alle problemen die mijn collega’s er mee hebben. Hun mening: zolang ik het maar niet hoef te betalen. Mijn mening: alle garagekosten gaan van mijn bonus af. Baas, koop een degelijk merk zoals Volkswagen, BMW, Mazda, Toyota (Mercedes iets too much voor een bedrijfsauto maar wel degelijk). Zo… mijn frustratie is er uit. Gegroet iedereen.

    1. Haha, herkenbaar verhaal! Onze werkgever heeft iets met Skoda’s. Ik kan je vertellen dat dat ook niet de meest betrouwbare auto’s zijn. Stomme oost-blok wannabe Volkswagen. Ook al zouden ze veel Volkswagen onderdelen moeten hebben, naar zegge, ze zijn echt niet zo betrouwbaar als een echte Volkswagen. Ik rijdt zelf al een jaar of 7 een Golf. Eerst de Golf 5 en nu de Golf 6. Als ik kijk hoeveel problemen ik in die tussen tijd heb gehad en hun met hun Skoda dat zie ik echt wel de verschillen. Hun rijden tevens ook hele nieuwe auto’s tot 3 jaar oud terwijl de mijne het dubbele is. Niet normaal dat een auto van nog geen 3 en nog geen ton op de teller een lekke koppakking krijgt, motorblok vastgelopen omdat er een lager door het motorblok heen geslagen zou zijn, blauwe rook uit de uitlaat, versnellingsbak kapot en ga zo maar door.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *