Heb je een leuke auto gezien voor niet al te veel geld? Dan kan een hoge kilometerstand een addertje onder het gras zijn. De vraag is, is dat addertje wel zo’n groot ding? Is het verstandig om een auto te kopen met een hoge kilometerstand? Is 2, 3 of 4 ton op de teller te veel?
Een hoge kilometerstand schrikt veel mensen af. Het eerste wat bij je opkomt is dat de auto versleten is en dat het dan toch niet zo’n goede investering is, maar dat hoeft niet altijd waar te zijn. Er zijn namelijk een aantal factoren die je mee moet laten wegen. Denk daarbij aan de volgende punten:
1.Is de auto van een goed en degelijk merk?
2.Is de auto een ex-lease auto?
3.Wat is de onderhoudshistorie en is het onderhoudsboekje aanwezig?
4.Heeft de auto een diesel of benzinemotor?
5.Heeft de auto een lpg installatie en sinds wanneer zit deze er in?
6.Zijn er veel snelweg of stadskilometers mee gereden?
7.Hoe ziet het interieur er uit?
8.Hoe is de vorige eigenaar met de auto omgegaan?
Degelijk merk
Het merk en type spelen wel degelijk een rol. Van een Mercedes verwacht je immers iets anders dan van een Dacia. Merken die bekend staan als ‘kilometervreters’ zijn Audi, BMW, Mercedes, Toyota en Volvo. Een duurdere auto heeft vaak betere kwaliteit onderdelen die langer meegaan. In de praktijk zijn de duurdere auto’s vaak ex-lease auto’s wat ons bij punt 2 brengt.
Ex-leaseauto
Een ex-lease auto heeft altijd op tijd zijn onderhoud en zijn beurten gehad. Een leasemaatschappij bezuinigd namelijk (normaal gesproken) niet op het onderhoud en de beurten. Zo weet je dat alle essentiële onderdelen allemaal zijn vervangen en dat de motor altijd voorzien is van verse olie waardoor de motorslijtage tot een minimum is beperkt. Met het kopen van een ex-leaseauto is op zich dus niets mis.
Onderhoudshistorie
De onderhoudshistorie is belangrijk bij een hoge kilometerstand. De onderhoudsgeschiedenis hoort in het onderhoudsboekje te staan. Is dit niet het geval, dan kun je de gepleegde onderhoud in twijfel nemen. Er is dus geen bewijs. In dat geval is het niet altijd slim om een auto te kopen met een hoge kilometerstand. Bij een ex-leaseauto zit er normaal gesproken altijd een onderhoudsboekje bij wat keurig is ingevuld.
Diesel of benzine
Een dieselmotor is sterker dan een benzinemotor. Daarnaast kiest men vaak voor een dieselmotor omdat de brandstof goedkoper is en dat de intentie is om meer kilometers af te leggen. In praktijk haalt een diesel een hogere kilometerstand. Een diesel kopen met een hoge kilometerstand is dus slimmer dan een benzine auto kopen met een hoge km stand.
Rijden op LPG
Sommige benzineauto’s zijn voorzien van lpg gasinstallatie. Op gas rijden is goedkoop. Een reden voor veel automobilisten om voor gas te kiezen. Een gasinstallatie wordt vaak ook achteraf ingebouwd. Het wil dus niet zeggen dat een auto alle kilometers op gas heeft gereden. Een auto op gas heeft vaak meer onderhoud nodig omdat de verbrandingstemperatuur bij lpg hoger ligt dan bij benzine. Daarnaast zijn er ook meer onderdelen aanwezig.
Stad of snelweg
Belangrijk is te weten of de auto veel stads- of snelweg kilometers heeft gereden. Een ex-taxi heeft vaak veel stadskilometers op de teller staan. In de stad slijt een auto veel harder dan op de snelweg. Op de snelweg rijdt je meestal in 1 versnelling (5de of 6de) en heeft de versnellingsbak veel minder te lijden. Daarnaast is het ook minder belastend voor je schokbrekers en koppeling. Veel snelwegkilometers is dus helemaal niet zo erg.
De vorige eigenaar
Een versleten interieur zegt vaak wel iets over de vorige eigenaar en zijn gedrag. In veel gevallen is dit te koppelen aan het rijgedrag en hoe zuiniger er met de auto is omgegaan. Voor sommige mensen is een auto een kostbaar bezit en voor anderen slechts een gebruiksvoorwerp.
Kosten bij een hoge km stand
Bij een hoge kilometerstand kunnen er onderdelen defect gaan die geld kosten. Een versnellingsbak en koppeling zijn dure onderdelen. Wiellagers en de uitlaat vallen onder normale slijtage. Na een bepaalde kilometerstand wordt een motorrevisie geadviseerd. Dit verschilt weer per model wanneer dat is. Zuigerveren slijten bijvoorbeeld, en ook de distributieketting heeft niet het eeuwige leven. Sommige onderdelen kunnen dus beter preventief vervangen worden om grote kosten en ongemakken te voorkomen.
Een versnellingsbak revisie kost doorgaans 1000,- euro. Een koppeling vervangen kan ook snel 600-700 euro kosten.
Duidelijk verhaal over waar je op moet letten. Vooral bij een auto met veel kilometers kan er wantrouwen ontstaan. Bedankt voor deze tips. Wat verder ook belangrijk is, is om op zoek te gaan naar een goed autobedrijf. Die kunnen hierin adviseren.
als je een goed merk koopt loop je weinig risico, koop geen franse auto van tegenwoordig want die trekken dat niet
Onzin! Franse auto’s zijn prima. Kwestie van onderhouden. Zie meer Duitse wagens roesten dan Franse auto’s.