Er zijn veel redenen om over te stappen naar een auto met automaat. Handmatig schakelen is niet voor iedereen weggelegd en een automaat zorgt voor meer luxe en comfort. Vooral als je veel in de file staat dan is een automaat een uitkomst. Je hoeft geen koppeling meer in te trappen en na te denken over de beste versnelling. Hellingproef rijden wordt een makkie en een vervelend knarsend geluid met de achteruit versnelling is ook verleden tijd.
De voor- en nadelen van een automaat
De automatenbak c.q. automatische versnellingsbak heeft zowel voor- als nadelen. De meeste voordelen heb je hierboven al kunnen teruglezen. De nadelen zijn dat een automatenbak ook meer onderhoud kan vergen dan een handgeschakelde bak. Bovendien kan het een dure kostenpost zijn wanneer er een storing optreed. Daarom de vraag: is het slim om een auto met automaat te kopen? En daarnaast, welke auto wel en welke auto niet.
Verschillende soorten automaten bakken
Er zijn verschillende soorten automatenbakken. De twee belangrijkste zijn de CVT en de bak die met trappen werkt.
CVT staat voor Continu Variabele Transmissie. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van centrifugaalkracht. De diameter van het aandrijfwiel neemt toe naarmate het toerental van de motor ook toeneemt. Hierdoor wordt de rijsnelheid verhoogt.
De conventionele automatenbak werkt met trappen. Zo heb je een 4-traps, 5-traps, 6-traps of 7-traps automaat. Een beetje vergelijkbaar met de handgeschakelde bak. Er zijn uiteraard ook wel uitzonderingen met meer trappen, maar komen minder vaak voor. Hoe meer trappen deze versnellingsbak heeft, hoe zuiniger hij vaak is.
Het verschil is eenvoudig te herkennen tussen deze 2 technieken. Het toerental van de motor bij een CVT blijft constant en van de x-traps automatenbak zakt iedere keer terug bij het doorschakelen. Het idee achter de CVT is dat het motorblok op een bepaalt toerental meer kracht heeft.
Automerken welke ook een CVT hebben uitgebracht zijn: Nissan, Toyota, Suzuki, Lexus, Mercedes, Honda en Mitsubishi.
Enkele en dubbele koppeling
Ook kom je in de automatenwereld de term dubbele koppeling tegen. Een dubbele koppeling zorgt voor een betere vermogensoverdracht en is duurzamer. Bij reparatie en slijtage ben je wel meer kosten kwijt. Ford, Audi, BMW en de Volkswagengroep maakt al enige tijd gebruik van de dubbele koppeling.
Waar op letten bij Automaat kopen
Waar moet je op letten wanneer je een automaat koop? Het onderhoudsgeschiedenis is altijd belangrijk om te weten. Een versnellingsbak heeft een keer in de zoveel tijd een revisie nodig en gemiddeld is dat rond de 150.000 km. Een automaat die lawaaierig schakelt waarbij een schurend of kloppend geluid aanwezig is, is aan een revisiebeurt toe. Ook wanneer een automaat blijft schakelen bij een contant toerental is er onderhoud nodig. Een automaat hoort soepel te schakelen. De overgang naar de volgende versnelling hoort dan ook nauwelijks voelbaar te zijn. Inspecteer de olie aan de onderkant van de auto. Een olielekkage hoort niet bij een auto welke in goede staat verkeerd.
Eenvoudig onderhoud
Wanneer jouw auto met automaat slecht schakelt dan kun je kiezen voor een zogeheten Flush. Hierbij wordt de olie onder hogedruk uit de automatenbak gehaald en ververst. Dit lost de meeste schakelproblemen vaak weer op. Dit wordt ook wel spoelen van de automaat genoemd.
Gemiddeld kost dit 250,- Euro.
Zelf ervaring met een auto met automaat? Deel hem dan hieronder!
Nooit wilde ik een automaat tot na 2 aanrijdingen,20 jaar geleden, onschuldig, gevolg 2 whipslessen op liep.De F… ging vort de R. was ZO!!! En ik en blij. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ik wil zelf graag automaat gaan rijden maar mijn vriendin niet ,zijn er ook auto’s waar beiden mogelijk zijn ? Groetjes Peter
Wat
Ja, wij hebben zo’n auto.
Wij zijn in het bezit van een Citroen C4 Picasso, dit is een semiautomaat dat wil zeggen, volautomatisch rijden maar ook (doormiddel van flippers aan het stuur) manual schakelen.
Als ik alleen rijs dan rij ik volautomatisch omdat mijn partner problemen krijgt met prikkels na 2 herseninfarcten die word dan erg onwel. Als ik alleen in mijn auto zit, rij ik manual, dus schakelen via de flippers net zoals in een Formule of een soort tiptronic-schakelen.
Ik wil graag een auto met automaat kopen, omdat ik dat lekker makkelijk vind rijden. Hiervoor wil ik me graag eerst beter informeren, daarom dank voor deze tekst. Ik lees hier dat een dubbele koppeling langer mee gaat en dat het vermogen beter overgedragen wordt. Wel is een reparatie duurder dan bij een enkele koppeling. Hoe groot is dit verschil?