De winter staat weer bijna voor de deur. Dat betekent vooral veel kou en vocht. Auto’s hebben vooral met vocht en kou meer problemen. Hoe je veel problemen kunt voorkomen lees je in dit artikel. Wij snijden namelijk veel verschillende onderwerpen aan waar je een stuk wijzer van wordt!
Ruitenwisservloeistof
Moet je nog een nieuwe ruitenwisservloeistof kopen, koop dan beslist de blauwe variant. De blauwe variant kan namelijk niet bevriezen! Er zit een hoop verschil in ruitenwisservloeistof, want de ene werkt beter dan de ander. Hier lees je welke ruitenwisservloeistof het beste is.
Goede ruitenwissers
In de herfst en winter is het vaak wat eerder donker buiten, en daardoor is het zicht ook een stuk minder, vooral wanneer het regent. Goede ruitenwissers helpen bij het verbeteren van het zicht, omdat je deze ook gebruikt om de ruiten mee te reinigen. Het is verstandig om de ruitenwissers nu al te gaan vervangen. Zo voorkom je dat een gevaarlijke situatie. Hier lees je meer informatie over ruitenwissers.
Beslagen ramen
Beslagen ramen vormen hinder en gevaar. Gelukkig kun je hier iets aan doen. Beslagen ramen worden veroorzaakt door vocht in de auto. Stap je bijvoorbeeld met natte kleding de auto in, dan beslaan de ramen. Je kunt de airco aanzetten om het vocht af te voeren. Ook een raampje opendraaien draagt al bij. Je kunt je ruiten ook aan de binnenkant behandelen. Hier lees je hoe je van beslagen ruiten af kunt komen.
Kapotte accu
De meeste accu’s gaan kapot in de winter, vooral een accu die al een aantal jaar oud is. Met een accu merk je vaak niet dat hij minder wordt. Ineens is hij kapot. De accu is in de winter nog belangrijker. Starten gaat soms wat moeizamer, en daarmee wordt de accu zwaarder belast. Ook de verlichting, ventilatie en verwarming zijn grote energieverbruikers die direct in verbinding staan met de accu. Is je accu 4-5 jaar oud, dan is het slim om hem te vervangen. Zo voorkom je het probleem dat je in the middle of nowhere staat (in de sneeuw), en dat je auto niet meer wilt starten, van het een op het andere moment.
Onderhoudsbeurt
Een onderhoudsbeurt kan nooit kwaad, zeker niet net voordat de winter aanbreekt. Bij een grote onderhoudsbeurt worden bougies vervangen en soms ook bougiekabels (bij een benzineauto). De ontsteking blijft bij veel auto’s een zwak punt wanneer er veel vocht in de lucht hangt, en daardoor start de auto slechter. Bij een onderhoudsbeurt wordt er veel meer gedaan. Zo wordt er ook gekeken of de auto goed de winter door gaat komen, en welke onderdelen bijna aan vervanging toe zijn.
Airco onderhoud
Niet alleen in de zomer kun je de airco gebruiken, maar ook in de winter! De airco kan namelijk het vocht uit de auto halen, en daarmee krijg je snel je ramen weer schoon wanneer ze beslagen zijn.
Ook de airco heeft zo nu en dan een onderhoudsbeurt nodig. De gemiddelde airco moet binnen 3 jaar worden bijgevuld, anders stopt hij met werken. Ook al is een aircosysteem een gesloten systeem, toch ontsnapt er heel langzaam koudemiddel waardoor het systeem leger raakt. Wanneer er te weinig druk in het systeem zit, stopt het automatisch. Geen airco meer dus. Het beste voer je een onderhoudsbeurt op je airco uit waarbij ook de filters worden gereinigd. Vervuilde filters kunnen je ziek maken. Doorgaans kost een airco beurt je 50,- euro meer dan het bijvullen! Lees hier meer over de auto airco.
Winterband geen overbodige luxe
Winterbanden zijn geen overbodige luxe. Winterbanden hebben namelijk effect wanneer het onder de 7 graden Celsius wordt buiten. Dit staat los van sneeuw of ijzel. Ook bij sneeuw en ijzel presteren ze een stuk beter en heb je meer grip op de weg. Je staat sneller stil wanneer je remt, en de kans is kleiner dat je vast komt te staan en niet meer vooruit komt.
Winterbanden presteren goed zolang ze meer dan 5mm profiel hebben. Ga je tweedehands winterbanden kopen, let dan goed op het profiel! Ook kan het geen kwaad om een winterbandentest te bekijken omdat je soms beter een goede 2dehands winterband kunt kopen, dan een nieuwe goedkope Chinese winterband.
Vastzittende portieren
Een veel voorkomend probleem, zowel bij de goedkope als dure auto’s, zijn de vastgevroren portieren. Merk je dat je deur niet open wilt, blijft dan vooral niet keihard doortrekken, want je kunt je deurrubbers hiermee beschadigen. Kapotte deurrubbers zorgen ervoor dat het probleem nog erger wordt. Er kan makkelijker vocht tussen de rubbers gaan zitten en dat bevriest. Hierdoor blijven de deurrubbers aan elkaar vastgevroren zitten. Je kunt dit probleem eenvoudig voorkomen door ze heel licht in te smeren met Vaseline. Vaseline verdrijft namelijk vocht. Hier lees je nog meer Do’s en Don’ts bij vriesweer. Absoluut een aanrader om te lezen!
Probleemauto verkopen
Heb je een probleemauto, dan kun je hem natuurlijk verkopen. Niet iedereen zit op een probleemauto te wachten, maar een autoveiling doet vaak niet moeilijk. Bij een autoveiling kun je namelijk je auto verkopen aan de hoogste bieder, welke altijd een autobedrijf betreft. Autobedrijven repareren auto’s dus die worden niet warm of koud van een probleem. Laat je auto gratis veilen en beslis zelf of je overgaat tot verkoop of niet. Hier lees je hoe je als particulier je auto verkoopt.