Je hebt je droomauto gevonden, in de gewenste kleur, met de juiste velgen en het interieur dat je in gedachte had. Je hikt misschien tegen de prijs aan, maar misschien zijn er meer kapers op de kust. In de haast om de koop rond te maken zie je misschien een paar dingen over het hoofd, maar wat zou het, als jij straks maar in je droombolide kunt rijden. Maar wat je in een opwelling ook doet, vergeet nooit een proefrit te maken.
Er is niets erger dan een droom in duigen zien vallen terwijl je banksaldo de diepte in keldert. Wat kun je doen om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt? We kunnen je veel tips geven, maar uiteindelijk ben jezelf degene die de knoop moet doorhakken. Of je nu een auto koopt of verkoopt: blijf altijd kritisch en realistisch. Zowel de koper en verkoper moeten goede zaken doen zonder dat de verkoop / aankoop tot een geschil gaat leiden. Over de belangrijkste uiterlijke gebreken hebben we het in het vorige blog al gehad, we willen je nu een aantal tips geven over het herkennen van andere, grote en kleine, technische gebreken.
Laten we beginnen met een blik onder de motorkap; je kunt niet in een oogopslag zien of de auto goed onderhouden is of niet. Zelfs goed onderhouden auto’s kunnen behoorlijk grijs en stoffig zijn in de motorruimte. Als je echter veel bladeren en takken nabij de voorruit ziet liggen is dit wel een teken aan de wand: kennelijk is de motorkap niet regelmatig open geweest. Als de motor nog koud is, of hij staat minstens tien minuten uit, dan kun je beginnen met oliepeilen. Staat de olie tussen de min en max streepjes? En wat voor kleur heeft de olie? De olie in dieselmotoren kleurt al snel na het olie verversen zwart, maar is nog wel mooi vloeibaar. Bij een benzinemotor hoort de olie stroopkleurig te zijn, is de olie zwart, dan moet deze nodig vervangen worden. De vuldop voor de olie zit bovenop de motor. Kijk naar de binnenkant van de dop, als hier een wit / gele substantie in zit duidt dit op vocht in de olie. Dit kan komen doordat de auto veel korte ritten heeft gereden (kijk in dat geval zeker naar de uitlaat) of door een lekke koppakking. In dat laatste geval is de olie vaak ook ondoorzichtig. In dat geval moet je de auto zeker niet kopen. Als je een dergelijke auto wilt verkopen, kun je ‘m sowieso aanbieden bij een online autoveiling.
Controleer vervolgens of alle andere vloeistoffen op peil zijn: de remvloeistof (die hoort honingkleurig te zijn, cola-kleur betekent: vervangen), de koelvloeistof en uiteraard ook de ruitenwisservloeistof. Die laatste kun je makkelijk bijvullen, maar is het tankje leeg, dan heeft de huidige eigenaar kennelijk niet vaak zijn vloeistoffen gecheckt.
Als de auto een distributieriem heeft, controleer dan wanneer deze voor het laatst vervangen is. De meeste garages plakken een stickertje in de motorruimte en laten een aantekening in het onderhoudsboekje achter. Als de distributieriem binnen 10.000 km vervangen moet worden, kun je misschien nog wat van de prijs afhalen. Is er geen onderhoudsboekje aanwezig, vraag dan of je de rekeningen van het onderhoud mag inzien. Kijk ook naar het luchtfilter, als je de kleur van het filtermateriaal kunt zien is het goed, is het filter egaal zwart dan wordt het tijd voor een nieuwe. Je kunt op deze manier eenvoudig controleren of het onderhoud dat in het onderhoudsboekje staat ook werkelijk uitgevoerd is. Als er recent onderhoud uitgevoerd is zullen de filters (olie en lucht) er nog behoorlijk schoon uitzien, ook aan de buitenkant. Als je onder de motorkap kijkt, let dan goed op of je ook leksporen ziet rond de cilinderkop en het kleppendeksel. Een gezonde motor lekt niet.
Dan wordt het tijd om de carrosserie grondig op roest te inspecteren, de belangrijkste tip hierbij is om goed achter de rubber afdichtingen te kijken: vooral bij de ramen, deuren en de kofferruimte. Voel ook met de hand achter de wielkastrand van de achterste spatschermen. Als je hier veel vuil tegenkomt ligt er roest op de loer.
Hierna kun je de motor starten, luister naar tikkende geluiden. Als een auto een tijdje heeft stilgestaan is het niet vreemd dat hij na de start wat afwijkende geluiden laat horen. Maar na verloop van tijd (ongeveer twintig seconden) moet de motor wel stiller worden. Als je eerder hebt geconstateerd dat er vocht in de motorolie zit, dan moet je zeker even controleren of de uitlaat niet lek is: neem een doek en houd hiermee de uitlaat dicht. Als het goed is zul je voelen dat er druk opbouwt, als de uitlaat lek is zul je ergens een sissend geluid horen.
Voordat je gaat rijden is het zaak dat je het interieur goed bekijkt en vooral of alle knopjes werken. Laat hierbij vooral de radio uit! Controleer of de kachelventilator het in alle standen doet, want een kachelweerstand kan een dure grap zijn. Controleer alle lampjes op het dashboard, na het starten mogen er geen lampjes blijven branden die duiden op een storing, zoals de ABS- en motormanagement lampjes. Als de auto een airco heeft, schakel deze dan in. Als de airco goed werkt hoor je dat de aircopomp start en het motortoerental iets daalt.
Het is heel belangrijk om alle functies te testen: de elektrische ramen, de verwarming, de ruitenwissers, de achterruitverwarming. Een klein defect kan een boel geld kosten om te repareren. Veel moderne auto’s hebben een gecombineerde achterruit- en spiegelverwarming, als je de achterruitverwarming inschakelt, moeten ook de spiegels verwarmd worden. Controleer al deze kleine dingen, alles hoort te werken!
Dan is het bijna tijd om met de proefrit te beginnen, maar eerst controleer je koppeling en de handrem. Dat begint al bij het intrappen van het koppelingspedaal; als je een ratelend / gieren geluid hoort, is het druklager hoogstwaarschijnlijk versleten. Dan zet je de auto in de derde versnelling en laat de koppeling rustig opkomen. Als de koppeling niet versleten is zal de auto afslaan, dit is een goed teken! Dan wordt het tijd om te gaan rijden. Let hierbij op afwijkende geluiden, rammeltjes en het gedrag van de auto. Elke auto rijdt anders, maar geen enkele auto blijft nadeinen na een verkeersdrempel en geen enkele auto trekt zijwaarts bij het remmen. Slinger eens een stukje en kijk of de auto lang blijft naslingeren, let hierbij op afwijkende geluiden uit de stuurinrichting. Bij rechtuitrijden moet de auto rechtdoor blijven rijden, ook als je het stuur loslaat. Bovendien hoort het stuurwiel trillingsvrij te zijn en ‘recht’ te staan bij rechtuitrijden.
Maar vergeet vooral niet om naar je gevoel te luisteren: bij twijfel niet doen, maar heb je na al deze controles een goed gevoel, dan mag je ook best naar je gevoel luisteren.
Hmm. oudere auto’s vertonen wel vaker oliesporen rond de motor.