Ken je het probleem dat de autoruiten aan de binnenkant beslaan? Beslagen ramen is een veel voorkomend probleem dat veroorzaakt wordt door vocht. Het vocht condenseert vervolgens tegen de ruit met als gevolg dat je er nog moeilijk doorheen kunt kijken. Heb je net in de regen gelopen en ga je met een natte jas in de auto zitten dan is het normaal dat de ramen kunnen beslaan. Heb je geen vochtige kleding aan dan kan er een ander probleem zijn waardoor er vocht binnenin de auto komt. De oplossing om van beslagen ramen af te komen is vaak door de airco aan te zetten en een raam op een kiertje. Hierdoor kan het vocht weg.
De oorzaak van beslagen ramen
De oorzaak van vocht in de auto kan weer verschillen. Soms is er sprake van een lekkage bij het schutboard of via de raam- of deurrubbers. Je kunt onder de matten voelen of het daar ook vochtig aanvoelt. Een vochtvreter in de auto plaatsen helpt vaak maar een klein beetje en pakt het probleem niet aan. Er zijn bovendien verschillende soorten vochtvreters waaronder hervulbare. Zorg er in ieder geval voor dat de vochtvreter op tijd wordt geleegd en dat de geabsorbeerde vloeistof niet ergens anders terecht komt dan in het opvangreservoir. Dit is namelijk een chemisch middel die het interieur kan aantasten. Een alternatief voor de vochtvreter is een droge krant. Krantenpapier absorbeert ook vocht.
De deurrubbers
Blijf je last houden van vocht in de auto dan kun je de deurrubbers eens goed inspecteren. Soms zit er hier of daar een klein scheurtje in of hangt er een rubber gedeeltelijk los. In de winter worden veel portierrubbers kapot getrokken omdat ze soms zijn vastgevroren. Men trekt dan net zo lang aan de deur totdat de deur opent. Wanneer de deurrubbers al niet goed afsloten dan kon daar gemakkelijker vocht tussen komen. Wanneer dat vocht bevriest dan zit het deurrubber vastgevroren. Je kunt het vastvriezen voorkomen door de rubbers in te vetten met bijvoorbeeld vaseline of met talkpoeder. Hierdoor opent de deur een stuk eenvoudiger en blijven de rubbers in goede conditie.