Autobanden zijn belangrijker dan je denkt. De banden zijn namelijk het enige contact tussen de auto en het wegdek. Niet alleen de remmen en de bestuurder zorgen voor de veiligheid, maar ook de banden.
Goede autobanden zorgen voor meer grip, dus een kortere remweg en betere rijprestaties. Daarnaast zorgen ze mede voor het comfort waarbij schokken worden opgevangen en de geluidsproductie minimaal is. De ene autoband presteert op bepaalde punten beter dan de ander. De duurdere merken en types scoren meestal op alle punten stukken beter.
Soorten banden
Naast winterbanden, zijn er ook all season banden en zomerbanden. In Nederland hebben we te maken met een zeer wisselend klimaat. De ene dag is het koud en regenachtig, en de andere dag droog en warm. Continu je banden wisselen is natuurlijk geen optie. Daarom kun je het beste een band kiezen welke in de meeste omstandigheden goed presteert.
-Winterbanden
Voor de winterperiode, wanneer de temperatuur gemiddeld beneden de 7 graden Celsius ligt, is een winterband zeker aan te bevelen. Het rubber van winterbanden blijft namelijk bij lage temperaturen soepel waardoor het niet het contact met het wegdek verliest. Een winterband moet van een M+S codering voorzien zijn welke voor Modder en Sneeuw staat. Daarnaast moet er ook een sneeuwster naast staan.
-Zomerbanden
De zomerband presteert het beste bij temperaturen boven de 15 graden. Daarnaast kunnen zomerbanden beter overweg met hogere snelheden. Rijd je veel op de snelweg, en zit je vaker op de linkerbaan dan op de rechterbaan, dan kan dit type band een toegevoegde waarde hebben.
-All season banden
De all season banden zijn zeer geschikt voor het Nederlandse klimaat en voor de gemiddelde automobilist. Bij de all season band is er een goede balans gevonden tussen de winterband en de zomerband. Een all season band presteert in de winter beter dan een zomerband en in de zomer beter dan een winterband. Zo kun je het hele jaar door op 1 type autoband blijven rijden. De A/S codering op de band geeft tevens aan dat het een all season band is. Soms kom je een M+S codering als extra tegen. Dit staat voor Mud & Snow (modder en sneeuw).
Het profiel
Aan het profiel van de autoband kun je vaak al zien of het een zomerband, winterband of all season band is. Een zomerband heeft vaak een aantal groeven in de lengte. Een winterband is vaak opgebouwd uit een blokjes profiel en heeft een V-tekening in het profiel. Een all season band heeft een V-tekening in het profiel en grotere water-afvoerkanalen. Daarnaast zijn er ook enkele groeven in de lengte. In de afbeelding hieronder wordt het een stuk duidelijker.
Bandenmaten
Een autoband kun je in verschillende maten kopen. Belangrijk is dat je altijd de juiste bandmaat aanschaft. Hierdoor blijven de prestaties optimaal, waaronder de wegligging en het brandstofverbruik. In het voorbeeld hiernaast zie je een band afgebeeld met de volgende maat: 215/65 R17 95 H. 215 staat voor de breedte. 65 staat het hoogtepercentage van de breedte. Hier is dat dus 65%. R17 staat voor een 17 inch band. Het getal 95 staat voor de draagvermogen. 95 staat voor 545 KG. De letter H staat voor de maximum snelheid. H betekent 210 km per uur. De meest gangbare letters zijn T=190km p/u, H=210km p/u, V=240km p/u, W=270km p/u.
Bandenspanning
De juiste bandenspanning is heel erg belangrijk. Niet alleen voor de levensduur, maar ook voor de prestaties. Een te harde of te zachte band slijt verkeerd af en daardoor ben je eerder toe aan een nieuwe band. Een te zachte band zorgt voor een hoog brandstofverbruik en zorgt er mede voor dat het stuurwiel zwaarder draait. Bij de garage kun je vragen om je banden te laten vullen met stikstof. Met stikstof blijft je band langer op de juiste spanning en dat verdien je meestal terug. Daarnaast blijven de rijprestaties ook optimaal.
Prijs en kwaliteit
Er zijn veel merken en type banden in omloop. Ook de gangbaarheid (hoe vaak de band voorkomt) bepaalt de prijs. Bekende merken maken eigenlijk geen slechte banden. Minder bekende merken kunnen ook goede banden maken. Het voordeel daarvan is dat je enkele tientjes per band goedkoper uit kunt zijn. Gemiddeld kost een gangbare autoband je 90 euro per stuk. Dit is inclusief de montage welke bestaat uit het uitbalanceren, oppompen en een nieuw ventiel.
Versleten band herkennen
Een autoband is versleten wanneer het profiel minder is dan 1,6mm. Hier wordt dan gekeken naar het minst ondiepe stukje profiel in het loopvlak. Veel banden hebben een slijtage-indicator. Tussen het profiel zit een dwarsliggend stukje profiel dat wat dieper zit. Als het normale profiel op dezelfde hoogte zit als de slijtage-indicator, dan is de autoband versleten. Zit er een beschadiging aan de zijkant van de band of bulten, dan is het raadzaam om naar de garage te gaan om dit na te laten kijken. Vaak betekent dit een nieuwe band kopen.
Runflat banden
Sommige auto’s, waaronder veel BMW’s, zijn uitgerust met RunFlat banden. Gaat de band onder het rijden lek, dan kun je er nog zo’n 80 kilometer mee doorrijden. Zo hoef je dus niet direct op de vluchtstrook te staan, maar kun je gewoon op zoek gaan naar een autobedrijf die de band kan repareren of vervangen.
Autobanden merken
Een aantal bekende bandenmerken zijn Continental, Bridgestone, Dunlop, Goodyear, Hankook, Michelin en Pirelli. Een aantal minder bekende merken zijn Apollo, BFgoodrich, Ceat, Fulda, Sava, Toyo en Uniroyal.
Conclusie, bespaar niet op banden. Goede banden verdien je vaak terug. Denk maar aan een fikse brandstofbesparing of het voorkomen van een ongeval.