Alles over elektrische auto’s
Je hoort steeds vaker over de elektrische auto en het lijkt alsof bijna elk merk zijn eigen elektrische versie op de markt gaat brengen.
Is dat elektrisch rijden nu zo fantastisch en wordt dat de toekomst?
Moeten we nu al overstappen naar elektrisch rijden en is elektrisch rijden goedkoper dan benzine, diesel of LPG?
Hieronder kun je het allemaal teruglezen.
Wat zijn de voordelen van elektrisch rijden
Omdat er meerdere vormen van elektrisch rijden zijn kan de ene manier van elektrisch rijden meer voordeel geven dan de andere manier. De voordelen van elektrisch rijden in het algemeen zijn:
- Geen schadelijke uitstoot zoals Co2
- Tanken is goedkoper
- Zuinig in verbruik
- Veel kracht beschikbaar
- Geen BPM verschuldigd bij aanschaf
- Geen wegenbelasting
- Geen geluidproductie
Uitstoot
Een elektromotor stoot geen schadelijke stoffen zoals Co2 en roet uit in tegenstelling tot een brandstofmotor. Die is vele malen beter voor het milieu en voor de gezondheid van omstanders.
Goedkoper tanken
Tanken is goedkoper omdat het opladen van een accu niet veel geld kost. Brandstofprijzen zijn wel erg hoog dus dit verdien je snel terug. Het opladen van de accu’s van een elektrische auto kost ongeveer 2,50 euro. Echter kun je daar niet zo’n grote afstand mee rijden dan een volle tank benzine. Later daar meer over.
Zuiniger
Elektrische hybride auto’s zijn zuiniger in verbruik door de elektrische hulpmotor de brandstofmotor bij staat en alleen laat werken indien het niet anders kan. Hierdoor spaar je een hoop brandstof uit. Er zijn hoofdzakelijk 3 type elektrische auto’s wat je hieronder verder kunt lezen.
Meer kracht
Een elektromotor is zeer krachtig en heeft een hoog koppel. Een elektromotor hoeft niet zoals een brandstofmotor eerst op toeren te komen voordat hij zijn maximale kracht kan leveren.
Financiële voordelen
Een elektrische auto heeft financiële voordelen omdat hij een lagere of soms geen Co2 uitstoot produceert. Hierdoor heeft de overheid besloten dat je tot 2015 geen wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) hoeft te betalen. Rijd je een elektrische auto zakelijk dan scheelt dat behoorlijk in de bijtelling. Ook hoeft er bij de aanschaf van een elektrische auto geen BPM betaald te worden. Deze regel is tot en met 2018 geldig.
Financiële voordelen op een rij:
- Geen wegenbelasting tot 2015
- Lagere bijtelling voor zakelijke rijders
- Geen BPM bij aanschaf t/m 2018
Stiller
Een benzinemotor die stationair draait maakt al geluid. Een hybride auto rijdt tot een lage snelheid helemaal elektrisch dus maakt geen geluid. Een Full Electric auto heeft geen brandstof motor en maakt ook bij hogere snelheid geen geluid. Het bandengeruis uitgezonderd natuurlijk.
Welke soorten elektrische auto’s heb je
In feite zijn er 4 type elektrische auto’s welke allemaal zo hun eigen voor en nadelen hebben. De verschillende type elektrische auto’s zijn:
- Plug-in Hybride
- Range Extender
- Full Electric (BEV Battery Electric Vehivle)
- Brandstofcel
Plug-in hybride
Een Plug-in Hybride is een auto welke zowel een brandstofmotor als over een elektromotor beschikt. De elektromotor heeft een extra accupakket nodig om te kunnen werken. Dit accupakket moet je apart opladen. Bij lage snelheden wordt de elektromotor gebruikt voor de aandrijving. Als er meer vermogen of snelheid nodig is start de brandstofmotor automatisch en neem de elektromotor over.
Hierdoor verbruikt de auto 15-35% minder brandstof in de stad vergeleken met een normale auto. Daarbij komt ook nog dat de schadelijke Co2 uitstoot verminderd wordt. Buiten de bebouwde kom kun je zelf tussen de 25 en 55% besparen!
De Toyota Prius is een van de eerste elektrische hybrideauto’s die op de markt is verschenen.
Omdat de Plug-in Hybride eigenlijk een normale brandstofauto is met een extra elektromotor kun je er dezelfde afstand mee rijden als een normale auto. Je hebt qua kosten alleen voordeliger uit.
Pluspunten:
- Normale actieradius blijft behouden
- Goedkoper rijden omdat je op elektriciteit goedkoper rijdt
- Beter voor het milieu
- Financiële voordelen
Minpunten:
- Onduidelijk hoe lang de levensduur van het accupakket is
- Accupakket erg duur om te vervangen
- Financiële voordelen houden een keer op
- De auto wordt zwaarder door het accupakket en de elektromotor
- Je moet vaak elektriciteit tanken (opladen) om zuinig te blijven rijden
Range extender
Het principe van een Range extender is dat je elektrisch rijdt. Zodra de accu’s leeg raken start automatisch een benzine of dieselmotor welke als generator werkt om de accu’s weer bij te laden. Op deze manier rijdt je altijd elektrisch. Hierdoor kun je alsnog een grote afstand afleggen net als een normale auto met alleen een brandstofmotor. Daarnaast is de Range extender stukken zuiniger dan de normale brandstofmotor.
De Opel Ampera is een voorbeeld van de Range extender.
Pluspunten:
- Zuinig rijden
- Normale actieradius blijft behouden
Minpunten:
- Duur in aanschaf
- Altijd brandstof nodig
Full Electric (BEV)
Een Full Electric auto heeft alleen een elektromotor en geen brandstofmotor.
De Nissan Leaf is als voorbeeld een Full Electric auto. Zonder elektriciteit kun je niet rijden. Er is geen brandstof motor welke als generator werkt of bij kan springen. Het voordeel is dat hij super schoon is. Het nadeel is dat je er geen grote afstanden mee kunt afleggen. Wellicht een goede oplossing voor als je in de stad blijft.
Pluspunten:
- Geen uitstoot
- Goedkoop rijden omdat hij alleen maar elektrisch kan
Minpunten:
- Opladen duurt lang
- Geen grote afstanden mee rijden
- Vaak tanken (opladen)
Brandstofcel
Auto’s met een brandstofcel zijn zijn vergelijkbaar met de Full Electric auto’s die een normale accu hebben en geen verbrandingsmotor. De brandstofcel is een vervanger van de accu. De brandstofcel werkt in veel gevallen op waterstof. De auto heeft dus een waterstof tank aan boord welke de brandstofcel weer van brandstof voorziet. Zodra waterstof in aanraking komt met zuurstof vindt er een reactie plaats waarbij elektriciteit wordt opgewekt.
Pluspunten:
- Geen schadelijke uitstoot
- Goedkope brandstof
- Waterstof is geen fossiele brandstof maar kan gemaakt worden met water en energie
- Geen geluidsproductie
Minpunten:
- Brandstoftank neemt veel ruimte in beslag
Beperkte tankmogelijkheden
Welke auto’s hebben een brandstofcel
BMW Hydrogen 7 / Honda Clarity / Hyundai iX35 Fuel Cell / Mercedes B-klasse F-cell / Toyota FCV
Welke auto’s zijn ‘Full Electric’
BMW i3 / Citroën C-Zero / Ford Focus Electric / Mitsubishi iMiev / Nissan Leaf / Volkswagen e-Golf
Peugeot iOn / Renault Kangoo ZE / Renault Twizy / Renault Zoe / Smart Electric Drive / Tesla Model S / Volkswagen E-Up!
Audi R8 e-tron / Honda Jazz EV / Hyundai i10 Blue On / Kia Soul EV / Mercedes B-klasse Electric Drive / Mercedes SLS AMG E-Cell / Renault Twingo
Welke auto’s zijn Plug-in hybrids / Range extenders
Audi A3 Sportsback e-tron / BMW i3 / Chevrolet Volt / Fisker Karma / Ford C-Max Energi / Misubishi Outlander PHEV
Opel Ampera / Porsche Panamera S E-hybrid / Toyota Prius Plug-in / Volkswagen Golf GTE / Volkwagen Twin Up / Volvo V60 Plug-in Hybride / Audi A1 e-tron / BMW i8 / BMW X5 Edrive
Cadillac ELR / McLaren P1 / Mercedes S500 Plug-in Hybrid / Porsche 918 Spyder
Auto opladen
Een accu moet je opladen. Dit kan steeds vaker op verschillende plaatsen. Dat is mooi want bij lange ritten heb je niet genoeg aan alleen een laadpunt thuis.
Kun je de auto voor de deur parkeren op eigen grond dan kun je een laadpunt laten installeren. Dit begint vanaf 1000,- euro. Je krijgt dan een laadsysteem waarbij het 8 uur duurt voordat je auto helemaal is opgeladen. Wil je sneller dan wordt het laadpunt minimaal 2x zo duur.
Kun je de auto niet voor de deur parkeren dan zou je een vergunning kunnen aanvragen om een laadpunt op grond van de gemeente te laten plaatsen. Aan de vergunning zitten extra kosten en de kabel wordt daardoor ook langer. Meer kosten dus.
Wil je onderweg elektriciteit bijtanken dan heb je een pasje nodig. Elektriciteit is dus niet gratis. Zo’n laadpasabonnement kun je bijvoorbeeld bij de ANWB krijgen voor 7,50 euro per maand.
Als je een elektrische auto voor de deur hebt dan moet je ook een oplaadpunt hebben. De kosten hiervan beginnen vanaf 1000,- euro. Thuis opladen duurt ongeveer 8 uur voordat de auto helemaal vol is. Langs snelwegen kom je ook laadpunten tegen welke sneller kunnen laden. De laadtijd bedraagt dan 2 à 3 uur.
Wat zijn de nadelen van elektrisch rijden
Elektrisch rijden in het algemeen brengt ook wat nadelen met zich mee. Je zit vast aan een duur accupakket. Onduidelijk is hoe lang zo’n duur accupakket meegaat. Dit is veruit het duurste onderdeel van de auto. Vroeg of laat gaat deze een keer stuk en dan ben je aan de beurt. Op dit moment is de helft van de prijs van een elektrische auto de kosten van het elektrische pakket.
Elektrisch rijden is alleen voordelig als je de accu’s ook regelmatig oplaadt. Opladen neemt tijd in beslag. Oplaadpunten kom je steeds vaker tegen maar het is nog niet de normaalste zaak van de dag.
Op dit moment zijn er nog financiële voordelen maar het is altijd de vraag voor hoe lang. Een elektrische auto is zwaarder dan een normale auto door het accupakket en de extra elektromotor. Als je hiervoor wegenbelasting moet gaan betalen kan het in eens niet meer zo interessant zijn. De overheid zal uit eindelijk toch ergens aan moeten verdienen.
Het is mij niet helemaal duidelijk, waarom iedereen zo weg loopt met de elektrische auto en van de overheid snap ik het al helemaal niet!. Een elektrische auto is nog smeriger voor het milieu dan een Hummer. Om een elektrische auto op te laden heb je elektriciteit nodig die afkomt van energiecentrales die, op hun beurt, een rendement hebben van gemiddeld 35%. Daarmee laad je accu’s op, die zelf ook zo’n rendement hebben van 80% (als ze nieuw zijn). De toegepaste elektromotor kan een rendement hebben van 90%. Als we nu gaan rekenen, stoppen we er 100% in en komt er: 35% van 100 = 35%, 80% van 35 is 28, 90% van 28 = 25,2% uit. Hoezo schoon?! Koop een Hummer, dan weet je dat je schoner rijdt. Zoals je weet, zal de overheid nooit voor de kosten opdraaien, die de elektrische auto’s de overheid nu kosten en deze worden dan ook gehaald bij die berijders die nu een “smerige” auto rijden en als straks deze voordeeltjes wegvallen, gaat iedereen weer volledig betalen, maar die “smerige” auto’s die dit gelach jarenlang betaald hebben, blijven gewoon betalen wat ze nu betalen, of het wordt meer!
Rij verstandig, koop een Hummer!
Ik ben het helemaal met je eens dat elektrische auto’s niet goed zijn voor het milieu. Accu’s zijn zéér milieuvervuilend en elektriciteit opwekken is ook vervuilend. Denk aan kerncentrales e.d. Hoe meer elektricische auto’s er rond gaan rijden hoe meer we afhankelijk worden van kerncentrales e.d. Je wilt toch echt geen Fukushima hierzo.
Een Hummer zou ik de mensen dan ook niet meteen aanraden maar eerder een auto op gas. Die zijn het beste voor het mileu en het rijdt prima!
Ja, ik zie nog niet echt de grote voordelen van een elektrische auto behalve dan die van het milieu.
Overheid trekt straks al haar subsidies in en dan wordt elektrisch rijden ineens veel te duur. Niemand wilt dan nog je elektrische auto kopen.
Aan accijns op brandstof voor schofterig veel verdiend maar op elektriciteit kunnen ze weinig pakken dus dat zal op een andere manier doorberekend worden uiteindelijk.
duidelijk verhaal over elektrische auto’s!