bmw

Fotografie tips voor het verkopen van je auto

Zoals je al kon lezen op onze homepage zijn goede foto’s in je advertentie erg belangrijk als je je auto wilt verkopen. Zo belangrijk zelfs dat wij een artikel met nog meer tips geen overbodige luxe vonden. Bij deze dus een handig overzicht van waar je allemaal aan moet denken bij het schieten van de juiste advertentie foto’s.

Algemene fotografie tips

Allereerst wat algemene tips voor het fotograferen van je auto. Zorg dat de foto’s bij je advertentie geen huis-tuin-en-keuken-foto’s worden. Gebruik dan ook een spiegelreflexcamera als je die hebt of anders een goede smartphonecamera. Houd rekening met eventueel zonlicht en kies een mooie hoek uit om vanuit te fotograferen. Gebruik de liggende fotografie stand (landscape).

 

Verder dien je zowel van de binnenkant als de buitenkant van je auto duidelijke foto’s te maken. Hierbij dien je ook te denken aan foto’s van het interieur en de ruimte onder je motorkap. Hoe meer foto’s je laat zien, des te duidelijker wordt het beeld dat een potentiële koper van je auto krijgt. Als je bepaalde aspecten in je omschrijving benoemt, zorg dan ook dat je hiervan een foto laat zien. Kies tenslotte voor een neutrale achtergrond, zodat de focus in de foto’s altijd op de auto komen te liggen.

Wat je allemaal moet fotograferen

Als je het moeilijk vindt te bedenken wat je allemaal moet fotograferen (in ieder geval de zaken die je noemt in je advertentie!), kun je gebruikmaken van de onderstaande checklist:

  • De buitenkant van je auto: de voorzijde, achterzijde, zijkant, schuin voor, schuin achter
  • De motorkap
  • Alle wielen
  • Logo’s
  • Specifieke details of kenmerken die je auto uniek maken
  • De motorruimte
  • De voorstoelen
  • De achterbank
  • Het volledige dashboard
  • De vloermatten
  • De tellers tijdens het draaien van de motor
  • De transmissie pook
  • De kofferbak
  • Indien je die hebt: het reservewiel
  • De facturen en het onderhoudsboekje, indien aanwezig
  • De sleutel
  • Indien aanwezig: de schades zoals krasjes en deukjes. Het is immers strafbaar om bestaande gebreken voor de koper te verzwijgen. Door eerlijk te zijn hierover kom je betrouwbaar over. Bij écht hinderlijke technische mankementen, dien je die uiteraard altijd te verhelpen voordat je je advertentie online zet.

Ter illustratie: Fiat en Alfa Romeo dealer AutoWinkel begrijpt goed hoe je auto’s verkoopt door middel van mooie en overzichtelijke foto’s. Kijk eens op hun overzichtspagina: https://www.autowinkel.nl/nieuwe-autos.

Andere overwegingen

Wanneer je een vlotte babbel hebt en het maken van mooie filmpjes geen probleem voor je is, is het helemaal geen gek idee om een video van jouw auto te maken. Laat in de video alle kanten van je auto goed zien en vertel erover met enthousiasme. Wees echter wel zo neutraal mogelijk, zodat je niet je geloofwaardigheid verliest. Ook hier is het het beste om je de video in landscape stand te schieten.

Tenslotte is het raadzaam om je kansen te spreiden en je advertentie op meer dan één platform te plaatsen. Laat vooral ook je collega’s, vrienden en familie weten dat je je auto te koop hebt gezet. Je kunt dan een post met een link naar je advertentie plaatsen op Facebook en meerdere mensen vragen deze te delen.