Op zoek naar een kleine en zuinige benzineauto? Dan hebben wij hier een aantal modellen die je mogelijk wel interesseren. Een kleine stadsauto welke zuinig en betaalbaar is. De meest zuinige kleine auto haalt 1 op 28,6. Bekijk alle 18 auto’s hieronder.
Hieronder vind je 18 kleine en zuinige benzine auto’s. Ze zijn gerangschikt van meest zuinig naar minst zuinig maar alsnog een stuk zuiniger dan de gemiddelde kleine auto die al even rond rijdt. Ga je voor de aller zuinigste dan moet je een van de bovenste auto’s hebben. De Top 3 zuinigste kleine benzine auto’s zijn de Toyota Yaris Full Hybrid met een 1.5 benzinemotor op de eerste plek, de Lancia Ypsilon met een 0,9 benzinemotor op de 2de plek en de 3de plek wordt gedeeld door Fiat Panda met een 0,9 benzinemotor en de Fiat Punto met een 0,9 benzine motor. Fiat is dus goed bezig.
Zuinig wilt niet altijd betekenen dat je beperkt bent in de keuze. Er zijn 18 modellen welke stuk voor stuk zuinig zijn en voldoen aan de hoogste milieueisen. Er zit ongetwijfeld een merk of model bij die jou aanspreekt.
De zuinigste auto rijdt gemiddeld een op 1 op 28,6 en de minst zuinige 1 op 23,3. Beide alsnog erg zuinig.
[contact-form-7 id=”2109″ title=”kleinebenzine”]
Nr1 – Toyota Yaris
De Toyota Yaris Full Hybrid Comfort heeft zowel een benzine als een elektromotor aan boord. Dit is een van de redenen waarom de Toyota zo hoog scoort. Met een verbruik van 1 op 28,6 gemiddeld staat de Yaris Full Hybrid helemaal boven aan. Volgens testen blijkt de Yaris een werkelijk verbruik van 1 op 19,6 te halen. De Toyota Yaris Full Hybrid is niet de goedkoopste maar dat komt door de Hybrid. Hopelijk verdien je de meerprijs terug met de besparing. Daarnaast is de Hybrid natuurlijk wel gunstig voor het milieu. De Toyota Yaris Full Hybris is verkrijgbaar vanaf 18.215 Euro.
Nr2 – Lancia Ypsilon
Op nummer 2 staat de Lancia Ypsilon Silver Plus 0,9 Twin air Turbo. De Lancia heeft een motorvermogen van 59kW wat omgerekend 80 pk is. Zeker niet slecht dus. De Lancia Ypsilon is een aparte verschijning en haalt een gemiddeld verbruik van 1 op 26,3 wat in de praktijk neer komt op 1 op 18.
Nr3 – Fiat Panda & Fiat Punto
Een gedeelde 3de plaats is bestemd voor 2 Fiat modellen, de Fiat Panda 0,9 TwinAir en de Fiat Punto TwinAir pop 0,9 Turbo. De Fiat Panda 0,9 heeft een 48 kW sterk motorblok wat gelijk staat aan 65 pK. De Fiat Panda is erg voordelig geprijsd met 7,995 Euro. De Fiat Punto met een 75 kW sterke motor wat gelijk staat aan 102 pK is een stuk sneller ondanks dat het ook om een 0,9 liter uitvoering betreft. De Fiat Punto heeft een vanafprijs van 12.195Euro en is daarmee een stuk duurder dan de Panda. Beide modellen halen een gemiddeld verbruik van 1 op 26,3 welke door de fabriek is opgegeven. In praktijk halen ze beide een werkelijk verbruik van 1 op 17,9 wat alsnog netjes is.
Nr4 – Fiat 500
Opnieuw doet Fiat het goed met zuinige kleine benzineauto’s en komt met de Fiat 500 TwinAir 0,9 op de 4de plek. De 44 kW sterke motor (59 pK) weet toch een gemiddeld verbruik van 1 op 26,3 te behalen volgens de fabriek. De praktijk wijst uit dat de Fiat 500 toch in staat is 1 op 17,8 te realiseren. Ook de Fiat 500 is niet de goedkoopste met een vanaf prijskaartje van 13.995 Euro.
Nr5 – Mitsubishi Space Star
De Mitsubishi Space star Cleartec 1.0 is een verassend ruime en kleine auto tegelijkertijd. De Mitsubishi Space Star heeft een 52 kW sterke motor. Dit is een ruime 70 pK. Hiermee weet de Space Star volgens de fabriek 1 op 25 mee te behalen. De praktijk wijst 1 op 17,3 uit. De Mitsubishi Space star is voor minder dan 10.000 (9.990) te verkrijgen. Je hebt dan wel het instapmodel.
Nr6, 7, 8, etc.
De volgende plekken worden zeer nauw door elkaar opgevolgd waarbij er soms geen verschil is bij de fabrieksopgave of in de praktijk.
Kia Picanto
De Kia Picanto Base ISG Start/Stop 1.0 CVVT is een auto met een zelf denkend Start/Stop system. Dit is de voornaaste reden dat de Kia Picanto goed scoort. Vooral tijdens ritjes in de stad kun je met dit systeem zo’n 4% brandstof besparen. Alles is weer meegenomen en kwaad voor het milieu kan het niet. De Kia Picanto heeft een 51 kW sterke motor. Vertaald naar pK is dat 69 pK. Volgens de fabriek zou de Kia Picanto Base een verbruik moeten kunnen halen van 1 op 24,4. In praktijk is dat 1 op 16,9. De Kia Picanto heeft een schappelijke prijs van 9.795 Euro.
Seat Mii
De Seat Mii Ecomotive Reference 1.0 is een compacte auto die toch een hoop ruimte biedt. Met de 1.0 benzinemotor wordt er 44 kW geproduceerd. Omgerekend is dat 59 pK. Geen echte krachtpatser dus. Desondanks komt deze stadsauto prima mee in het verkeer. De fabriek geeft op dat de auto een verbruik van 1 op 24,4 kan halen. De praktijd wijst anders uit. Een verbruik van 1 op 16,9 is haalbaar.
Skoda Citigo
De Skoda Citigo Greentech Active heeft ook een 1.0 liter benzinemotor welke 44 kW levert net als de Seat Mii. Dit is gelijk aan 59 pK wat het ook een prima stadsauto maakt. Qua verbruik ligt de Skoda Citigo op een lijn met de Seat Mii elke ook volgens de fabriek 1 op 24,4 zou moeten halen en in de praktijd 1 op 16,9 kan realiseren.
Volkswagen up!
Wie kent hem niet, de Volkswagen Up! De Volkswagen Up Take Up Bluemotion 1.0 is een aparte verschijning. Compact maar toch verassend ruim van binnen. De Bluemotion technologie helpt de Volkswagen Up! Om zuinig te zijn. Net als de Seat Mii en de Skoda Citigo levert de Volkswagenmotor ook 44 kW (59 pK) en heeft een fabrieksopgave van 1 op 24,4 wat in de praktijk 1 op 16,9 is. Je zou bijna denken dat alle 3 de motor identiek zijn. De 3 automerken behoren immers ook aan de VAG Group.
Nissan Pixo
De Nissan Pixo Visia Start/Stop 1.0 is een gunstig geprijsde auto welke tevens zuinig is. De Pixo heeft een 1.0 benzinemotor welke 50 kW (68 pK) kan leveren. Dankzij het Start/Stop systeem weet de Nissan Pixo nog wat extra brandstof te besparen. Volgens de fabriek zou de Nissan Pixo Visia Start/Stop een verbruik van 1 op 24,4 kunnen halen. In praktijk komt dat neer op 1 op 16,8. De Nissan Pixo is al verkrijgbaar vanaf 9.520 Euro.
Suzuki Alto
De Suzuki Alto heeft in de loop der jaren veel gedaantewisselingen doorgemaakt en is uitgegroeid tot een moderne kleine stadsauto die gezien mag worden. De Suzuki Alto Base Start/Stop 1.0 haalt met zijn 50 kW (68 pK) sterke benzinemotor een verbruik van 1 op 24,4 volgens de boekjes. In praktijk kan een verbruik op 1 op 16,8 worden gerealiseerd. Identiek aan de Nissan Pixo. De Suzuki Alto heeft een aantrekkelijke prijs van 8.929 Euro.
Nissan Micra
De Nissan Micra Visia 1.2 GiG-5 is een pittige auto welke tegelijkertijd zuinig is. De Nissan Micra Visia 1.2 heeft een 72 kW sterke motor wat gelijk staat aan 98 pK dus dat is niet mis voor zo’n kleine jongen. Daarnaast is de Nissan Micra behoorlijk zuinig met een echt verbruik van 1 op 16,8 (1 op 24,4 volgens fabriek).
Alfa Romeo MiTo
De Alfa Romeo MiTo Twinair Progression 0.9T heeft ook een sterke motor, zeker voor een 0,9 liter benzine. Alfa weet 74 kW uit het blok te persen wat goed is voor een goede 100 pK. De Alfa haalt in praktijk een verbruik van 1 op 16,5 (volgens de fabriek 1 op 23,8).
Peugeot 208
De Peugeot 208 Access 1.0 VTi dingt ook mee met de titel zuinige kleine benzineauto. De Peugeot is niet een van de goedkoopste met een vanaf prijs van 14.290 Euro. Het 1.0 literblok heeft 50 kW aan kracht (68 pK) en haalt een werkelijk verbruik van 1 op 16,4. De fabriek geeft 1 op 23,3 op.
Renault Clio
Als laatst komt de Renault Clio Eco Authentique 0,9 TCE met een 66 kW sterke benzine motor. Dit is omgerekend 90 pK waat aardig veel is voor een kleine auto. De Renault Clio is al verkrijgbaar voor 13.990 Euro welke tevens niet de goedkoopste is. De Clio haalt een werkelijk verbruik van 1 op 16,4. De fabriek geeft 1 op 23,3 op.
Waarom wijkt het werkelijke verbruik zo veel af van de fabrieksopgave
De fabrieksspecificaties wijken af omdat de auto’s onder de meest gunstige omstandigheden worden getest. Denk hierbij een rollerbank waar de auto geen last heeft van rijwind (luchtweerstand) en er geen hobbelig wegdek aanwezig is. Daarnaast wordt de auto vaak zonder inzittende getest wat ook betekend dat de auto minder gewicht heeft voort te brengen. Hoe zwaarder de bestuurder + inzittende, hoe hoger het brandstofverbruik. Ook speelt motortemperatuur mee, en andere verbruikers die je aan kunt zetten zoals een radio en verlichting. Een computer laten doorschakel is tevens efficiënter dan het een mens te laten doen. Kortom zijn er dus veel factoren die invloed hebben op het brandstof verbruik. Fabrikanten weten de meest gunstige prestaties neer te zetten welke in de praktijk nagenoeg onhaalbaar zijn.
[contact-form-7 id=”2109″ title=”kleinebenzine”]
Dus een peugeot 107 die, zoals ze aangeven, 1 : 21.75 rijdt moet dus met korreltje zout genoemen worden? Ik ben nl op zoek naar een leuke, kleine en zuinige auto.
bah zou echt niet met deze kleine blokken doos willen rijden ondanks zo zuinig. Dan koop dan een fiets zeg. Nee niet voor mij weg gelegd koop me toch liever een Mercedes die stond helaas niet in de lijst wat ik eigenlijk hoopte. Maar ja comfort voor benzine prijzen. Dan comfort natuurlijk. Milieu interesseer me geen hol.
Liever in een blokkendoos die zuinig is , dan in een slagschip met een trekhaak er achter voor de benzinetank op wielen. Jij je zin als je je centen daar aan wilt spenderen, maar heb het niet over bah! Aan het eind van de rit zien we wel wie het meest tevreden op de plaats van bestemming is gekomen, zuinig of slurpend.
amerigo rijd 1:50 wortels, dit is dus heeeeel zuinig!
groetjes sint nicolaas. zeg maar gewoon nico!
kinky
IK rij een opel kadett en 1op13.5 en dat is 35 jaar geleden, volgens de fabriek toen 1:11, kennelijk was dat niet op de rollerbank, hoezo vooruitgang?
Koop een auto op gas. Verbruik ligt wel ietsje hoger vergeleken met benzine maar kost maar de helft!
Of je betaald 1,70 euro per liter benzine of 0,75 euro voor een liter gas. Met mijn auto op de benzinestand rijdt ik 1 op 12 en op de gasstand 1 op 10. Ik bespaar wel heel dik op brandstof. Wegenbelasting is 12 euro per maand duurder dan dezelfde auto op alleen benzine. Tel uit je winst. Dat heb je dus in 1 tankbeurt al weer terug verdient én het is beter voor het milieu.
en wat kost je een LPG instalatie????????????
mijn oude swift is ook heel zuinig terwijl ze in die tijd nog niet eens bezig waren met zuinige auto’s maken volgens mij