“Consumenten besparen op hun autokosten”, deze uitspraak is de laatste tijd vaak te horen geweest in het nieuws. Het beeld dat de consument op autokosten bespaart, werd bevestigd door de garages in Nederland. Onderhoud aan auto’s dat normaalgesproken gewoon werd uitgevoerd, wordt nu uitgesteld. Banden met drie millimeter profiel zijn voor de APK-keuring nog niet aan de afkeurnorm toe, maar normaalgesproken is het wel hoog tijd om ze te vervangen. Toch kiezen veel autobezitters ervoor om toch nog even door te rijden met schade en defecten, met alle risico’s van dien. Je ziet legio auto’s op parkeerplaatsen in den lande waarvan de banden tot op de slijtage-indicatoren versleten waren. Het rijden op zulke banden brengt een behoorlijk risico met zich mee, ook zonder dat er sneeuw ligt en het pijpenstelen regent.
De universele garages zagen hun inkomsten ook teruglopen, klanten stelden het onderhoud uit waardoor het aantal uren werk aanzienlijk terugliep. Als garage kun je je klant(en) wel op het hart drukken dat uitstel kan leiden tot grote schade, of het risico om onderweg stil te vallen, maar voordat je het weet ben je een klant kwijt. Men gaat gewoon naar de volgende garage die wel zegt wat ze willen horen: daar kunt u prima nog even mee doorrijden. Besparen op onderhoud is altijd een slecht idee. Onderdelen die nodig aan vervanging toe zijn, slijten veel sneller waardoor grote schade of stilstand sneller op de loer ligt. En last but not least: APK-afkeur. Een voorbeeld van afgelopen winter: een autobezitter hoorde dat de motor een merkwaardig bijgeluid kreeg en ging zekerheidshalve naar de garage. Daar ontdekte men dat het bijgeluid niet van de motor, maar van de koelwaterpomp afkomstig was. Op zich een geruststelling, want het vervangen van een koelwaterpomp is een relatief eenvoudige klus. De garage maakte een offerte voor het vervangen, maar hoorde vervolgens niets. Op de koudste dagen van de winter meldde de klant zich weer: de auto wilde niet starten. Met behulp van de eigen sleepdienst werd het pechgeval naar de garage gesleept.
Met een blik onder de motorkap zag de chef-monteur wat er aan de hand was. Er liep een nieuwe V-snaar over de poelies van de waterpomp en dynamo. Toen hij even voelde naar de spanning, bleek deze letterlijk snaarstrak te staan. De eigenaar van de auto had na het vorige bezoek wel ingezien dat het breken van de oude snaar zou leiden tot stilstand en had deze ‘door een bekende’ laten vervangen, in de hoop het bijgeluid te verhelpen. Maar helaas: door gebrek aan technische kennis was het van kwaad tot erger gegaan. Doordat de snaar veel te strak stond waren de reeds versleten lagers van de koelwaterpomp nog verder uitgelopen en die van de dynamo meteen ook. De dynamo had de grootste schade geleden en laadde de accu niet meer bij. Het uitgestelde onderhoud moest nu alsnog worden uitgevoerd, inclusief een extra kostenpost.
In dit geval bleef de schade en het risico beperkt tot de eigen auto. Eigen schuld, dikke bult. Er zit een wezenlijk verschil in besparen en zuinigheid. Of beter gezegd: verkeerde zuinigheid. Als de portemonnee het niet toelaat om onderhoud uit te voeren kun je twee dingen overwegen: of je gebruikt de auto eventjes niet (of wat minder), of je verkoopt hem. Op deze site vind je allemaal tips om je te helpen bij de verkoop van de auto, je kunt zelf namelijk heel veel dingen doen om het maximale uit de verkoop te halen. Maar wat als je auto defect is of APK-afgekeurd is? De inruilwaarde bij de dealer is dan uiterst klein. Dat hoeft geen beletsel te zijn om een auto te kunnen verkopen. Je kunt ‘m laten repareren op eigen kosten, maar waarom zou je dat niet laten doen door de koper? Als je de auto aan een RDW-erkende handelaar verkoopt, kan deze de auto tegen inkoopsprijs verkoopklaar te maken. Je kunt dan nog een behoorlijke dagwaarde voor je auto krijgen. In dat geval kun je onze tips om de auto cosmetisch verkoopklaar te maken gebruiken, en vervolgens de auto aanbieden op een gratis autoveiling. Hoe dat in zijn werk gaat kun je lezen op deze site.
Helemaal mee eens. Je auto goed onderhouden voorkomt een hoop ellende. Zelf meegemaakt. Wilde dus besparen op een onderhoudsbeurt en dacht ‘ach de auto rijdt toch goed’. Bij de apk bleek dat ik beter onderhoud had kunnen plegen. Er was een remklauw aan de achterkant vast gaan zitten waardoor er een viel gewoon vast zat. Hierdoor moesten de remklauw vervangen worden, de remblokken aan beide kanten en de remschijven aan beide kanten. De grap heeft me bijna 1000 euro gekost. Garage meldde dat ik dit had kunnen voorkomen met een onderhoudsbeurt omdat remonderdelen gereinigd en gesmeerd worden en dit probleem dan niet was ontstaan.