Total loss? Er is niets verloren!

auto verkopen schade

Als een auto total loss is hoeft dit nog niet te
betekenen dat de auto niets meer waard is. Bij Total loss denken veel mensen aan een grote schade na een aanrijding waarbij de auto niet meer hersteld kan worden. In dat geval is de auto technisch total loss omdat het herstel nagenoeg onmogelijk is. Er bestaat ook een financieel total loss. Als de herstelkosten groter zijn dan tweederde van de dagwaarde van de auto, dan zal de verzekering de auto financieel total loss verklaren. Een auto kan ook constructief total loss zijn, dat is het geval wanneer het herstel van de schade meer kost dan driekwart van de verzekerde waarde. Een auto die total loss is heeft een verkoopwaarde die ongeveer een tiende van de dagwaarde is.

In de laatste twee gevallen zul je altijd wel een financieel verlies lijden, maar niet zo erg dat de auto totaal geen waarde meer heeft. Het begrip ‘schade’ kun je in twee categorieën opdelen: cosmetische en technische schade. Cosmetische schade is schade aan het uiterlijk van een auto, zoals deuken en lakschade. Omdat schadeherstel vrij kostbaar is kan een nette auto van tien jaar oud door een eenvoudige schade financieel total loss raken. Daarnaast is er technisch total loss, in die gevallen zal de politie het kentekenbewijs invorderen totdat de auto voor een herkeuring wordt aangeboden nadat de schade hersteld is. Maar een auto kan ook technisch total loss zijn door een groot mechanisch defect, zoals een kapotte motor of versnellingsbak.

In dat laatste geval zul je moeten afwegen of je voor de reparatiekosten een gelijkwaardige auto kunt kopen; als de reparatie 2000 euro kost maar voor 1500 euro koop je een identieke auto die wèl rijdt, dan is de beslissing snel gemaakt. Heb je cosmetisch schade in de vorm van lakschade of een deuk, dan hoeft dit nog niet te betekenen dat je niet meer kunt rijden. Kapotte verlichting zul je moeten herstellen, maar een auto met krassen en deuken rijdt waarschijnlijk net zo goed als een auto zonder die krassen en deuken. Maar ook in dat geval kun je er voor kiezen om je auto weg te doen.

Het is altijd nuttig om de reparatiekosten af te zetten tegen de waarde van de auto en de afschrijving. Dat heeft alles te maken met de particuliere- en professionele automarkt. Ongeacht de schade zal een particuliere koper altijd het volledige herstelbedrag moeten ophoesten als hij je auto koopt en de schade laat herstellen. Voor de professionele autokoper geldt dat minder: hij koopt materialen tegen inkoopsprijs en hoeft geen btw te betalen over het materiaal en de uren. Kijk daarom eens goed rond op autoverkoopsites om de gemiddelde verkoopwaarde van je auto te bepalen. Als je een beeld hebt van de marktprijs kun je deze verminderen met het schadebedrag dat je zou moeten betalen om je auto te laten herstellen. Vervolgens kun je je auto aanbieden op een veilingsite voor RDW-erkende autohandelaren. Voeg vooral foto’s bij van de zichtbare schade, het kan in je voordeel werken omdat het er voor een professional doorgaans minder erg uitziet dan voor een particuliere koper. Heeft je auto een deuk, of is hij APK-afgekeurd, ook dan is hij interessant voor de handel. Bovendien is het aanbieden op de belangrijkste autoveilingen gratis. Nee heb je, ja kun je krijgen!