Elk jaar doet de ANWB een winterbandentest en dit jaar is de winterbandentest 2014 uit. Bij de winterbandentest worden de nieuwe winterbanden getest van een groot aantal merken. De ANWB onderwerpt de banden aan een aantal proeven waar alle winterbanden aan onderworpen worden.
Waar worden winterbanden op getest
Winterbanden worden getest op grip op droog wegdek, nat wegdek, bij ijs en bij sneeuw. Daarnaast worden de winterbanden getest op slijtvastheid, geluidsproductie, verbruik en duurzaamheid.
Waarom winterbanden
Winterbanden zijn van een ander materiaal gemaakt zodat ze bij temperaturen onder de 7 graden ook zacht blijven. Hierdoor blijft het contact met het wegdek behouden waar zomerbanden hun ‘grip’ verliezen. Een winterband verkort dus de remweg bij temperaturen onder de 7 graden Celcius. Daarnaast is het profiel anders dan bij bijvoorbeeld een zomerband. Hierdoor kan water beter worden afgevoerd en heeft de band meer grip in de sneeuw en op bevroren oppervlaktes. Een winterband is dus bij lagere temperaturen een stuk veiliger dan een zomerband, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers.
Winterbanden snel terugverdiend
Omdat je niet het hele jaar op winterbanden rijdt verslijten ze ook niet in 1 seizoen. Je kunt er jaren mee doen. In de tijd dat je op winterbanden rijdt verslijten je zomerbanden niet en andersom. Met 2 sets (zomerbanden + winterbanden) kun je in feite 2x zo lang rijden. Daarnaast wordt de kans op schade aan je auto verkleind omdat je minder kans op glijden hebt. Ook hier kun je het snel terugverdienen.
All season banden
All season banden zijn een compromis tussen zomerbanden en winterbanden. Echter presteren ze dus niet zo goed als zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. De prestaties nemen sterk af boven de + 25 graden en onder de -10 graden. Het veiligst is toch een losse zomerbanden set en een winterbanden set.
Winterbandentest 2014
De winterbandentest test altijd meerdere maten banden omdat de resultaten kunnen verschillen per afmeting. Een smalle band van een bepaald type kan dus heel anders presteren dan een brede band van datzelfde type. Vaak liggen de resultaten niet heel ver uit elkaar uit de buurt en zullen de top 5 merken ook een top 5 positie behouden. Als voorbeeld kan een brede Michelin band op nr 1 staan en een Pirelli op nr2 en bij de smalle band staat de Michelin op nr2 en de Pirelli op nr1.
Een veelvoorkomende winterbandenmaat is 195/65 R15, een 15 inch band, die je bijvoorbeeld terug ziet komen bij de Peugeot 308, de Golf, de Ford Focus en de Opel Astra.
Pos. | Merk&Type | Prijs | Droog | Nat | Sneeuw | IJs | Geluid | Slijtage | Score |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Continental WinterCtc TS 850 (1) | € 85 | +++ | ++ | +++ | ++ | Ø | +++ | ++ |
2 | Bridgestone Blizzak - LM 001 (2) | € 82 | ++ | +++ | ++ | ++ | + | ++ | ++ |
3 | Dunlop SP Winter Sport 4D (3) | € 85 | ++ | ++ | ++ | ++ | Ø | +++ | +++ |
4 | Semperit Speed-Grip 2 (4) | € 81 | ++ | ++ | ++ | ++ | Ø | ++ | ++ |
5 | Uniroyal MS plus 77 (5) | € 74 | + | + | + | + | - | ++ | ++ |
6 | Yokohama W.drive V905 (6) | € 74 | ++ | + | ++ | ++ | Ø | +++ | ++ |
7 | Michelin Alpin 5 (7) | € 85 | + | ++ | ++ | ++ | Ø | ++ | ++ |
8 | Pirelli Snowcontrol Serie 3 (W190) (8) | € 85 | + | + | ++ | ++ | Ø | +++ | ++ |
9 | Hankook Winter i*cept RS (W442) (9) | € 79 | +++ | + | ++ | ++ | Ø | ++ | +++ |
10 | Kumho WinterCraft WP51 (10) | € 72 | ++ | Ø | ++ | ++ | Ø | ++ | + |
11 | Kleber Krisalp HP2 (11) | € 76 | ++ | Ø | + | ++ | - | +++ | +++ |
12 | Matador MP92 Sibir Snow (12) | € 72 | ++ | Ø | ++ | + | Ø | ++ | ++ |
13 | Infinity Winter Hero INF 049(13) | € 64 | Ø | -- | +++ | ++ | Ø | ++ | + |
14 | Achilles Winter 101 (14) | € 69 | Ø | -- | + | + | Ø | ++ | ++ |
Continental WinterCtC TS850
De nummer 1 positie in de bandenmaat 195/65 R15 is behaald door de Continental. Deze band scoorde ook in 2013 de eerste plek. De Continental scoort het beste in grip op droog en besneeuwd wegdek. Ook heeft de band een gunstig verbruik en een is niet bijzonder slijtagegevoelig.
Bridgestone Blizzak – LM 001
De nummer 2 positie is behaald door Bridgestone. Deze nieuw ontwikkelde band scoort erg goed en volgt de Continental op de hielen. De Bridgestone winterband scoort zelfs beter op nat wegdek en maakt minder geluid. Een stillere band dus.
Dunlop SP Winter Sport 4D
De nummer 3 is de Dunlop SP winter Sport geworden met een welverdiende 3de plek. Vooral quad verbruik en slijtage scoort deze band erg goed. Daarnaast scoort hij op elk wegdek erg goed zoals nat, droog, sneeuw en ijs. Een band met een goede prijs/kwaliteitverhouding.
Semperit Speed-Grip 2
De nummer 4 is de Semperit Speed Grip 2 geworden. Voor sommige is Semperit geen bekend merk maar Semperit doet al jaren mee in de winterbanden test en scoort ja naar jaar steeds beter. Vorig jaar hadden ze een 7de plek behaald. Een mooie stijging dus. De Speed Grip 2 scoort op alle punten goed, een prima band dus.
Uniroyal MS plus 77
De nummer 5 is de Uniroyal MS plus 77 geworden. In 2012 deed de winterband van Uniroyal ook mee en scoorde een 14de plek. Ook Uniroyal is goed gestegen. Qua prestaties ligt deze band net iets onder de de bovenstaande banden maar vooralsnog een goede band om in huis te hebben.
Een andere bandenmaat
Het komt voor dat een winterbandenset een andere maat heeft. Auto’s die standaard rijden op de bandenmaat 205/55/R16 worden ook wel voorzien van een winterset in de maat 195/65/R15. De winterset is dus iets smaller en een inch kleiner. Deze maat is namelijk voordelig geprijsd en een prima alternatief. In bijna alle gevallen kun je een andere maat velg en een andere maat band onder de auto zetten maar het is wel belangrijk dat je de juiste bandenmaat gebruikt om de afwijking minimaal te houden. Wil je de juiste bandenmaat berekenen? Hoe kleiner het verschil vergeleken met de originele maat, hoe minder afwijking in de snelheidsmeter.
Winterbanden kopen
Winterbanden kun je prima online kopen. Daarmee bespaar je tevens wat kosten.
Let er op dat als je 2de hands banden koopt er nog wel minimaal 5mm profiel op zit en meet dit zelf na. Ik ging af op de informatie die de verkopen mij verstrekte en 2 van de 4 banden hadden minder profiel.
Profiel meet je niet alleen in het midden maar ook aan de zijkanten.
ben benieuwd of we dit jaar een strenge winter krijgen anders laat ik mijn winterbanden lekker in de schuur liggen
Altijd goed om een winterbanden test te bekijken. Koop geen rommel en bespaar niet een paar tientjes want je zult er spijt van krijgen. Goedkoop is duurkoop.
Andere auto gekocht dus mijn oude winterbanden passen helaas niet meer. Zal deze op internet zetten. Iemand nog interesse in een winterset op staal van een BMW 1?
Ga zelf weer een setje kopen op staal. Binnen 15 minuten is de set gewisseld bij mij op de stoep, niet moeilijk.
Mijn winterbanden staan in de schuur op stalen velg. Eind van de maand weer even onder de auto gooien. Ik rijd er nu al 4 jaar op en nog steeds prima profiel. Belangrijk is dat je als het boven de 7 graden wordt (en blijft) je de banden weer omruilt voor zomerbanden. Winterbanden slijten namelijk harder bij hogere temperaturen dan zomerbanden dat doen.
Veel mensen denken dat winterbanden onzin is of weggegooid geld maar met 2 sets banden kun je ook 2x zo lang rijden. Daarnaast helemaal eens met wat hierboven staan. Als je voorganger op zijn rem trapt en winterbanden heeft dan klap jij er mooi boven op. Heb je geen all risk verzekering dan mag je zelf de schade gaan betalen. Die winterbanden zijn vele malen goedkoper kan ik je wel vertellen!