Zijn hoge kilometerstanden weer eng?

met hoge kilometerstand verkopenFraude met kilometertellers wordt per 2014 strafbaar. Het heeft lang geduurd, maar eindelijk zit dit verbod er aan te komen. Je kunt je overigens afvragen of dit soort fraude eigenlijk wel lucratief is, want je moet een kilometerteller wel een heel stuk terugzetten om de waarde van de auto te laten stijgen. En dan nog is het bedrog voor een kennersoog vaak nog goed te signaleren. Want slijtage van de pedaalrubbers, stuurwielen, bekleding en versnellingspoken vertellen vaak een heel verhaal over de staat van dienst van de auto. Aalgladde of zelfs versleten lederen stuurwielen, vervaagde schakelpatronen op de pookknop, versleten stoelwangen… Uit dit soort zaken is eenvoudig af te leiden dat de auto in kwestie minstens enkele tonnen achter de rug heeft. Als er dan slechts 150.000 kilometer op de teller staat, zal er zeker een belletje gaan rinkelen. Maar het waardeverschil met een vergelijkbare auto met een ton meer op de klok is aanzienlijk. En dat terwijl een diesel met een kwart miljoen kilometers nog best even vooruit kan. Of niet?

Er is een tijd geweest dat een auto met honderdduizend kilometers op de teller niets meer waard was. De motor was op zijn eind, de carrosserie roestte weg en er de betrouwbaarheid nam met grote sprongen af. Tot in de jaren ’80 was het bereiken van de zescijferige kilometerstand reden om een auto af te danken. Dat veranderde geleidelijk met de opkomst van de Japanse auto’s op de Europese markt. Ondanks kilometerstanden die ver boven de ton lagen, bleven de compacte Japanners dapper doorrijden. Mechanisch waren ze oersterk, maar alleen op het gebied van roestpreventie lieten de Aziaten het afweten. Gelukkig kennen we in Nederland het werkwoord ‘Tectyleren’; door een auto een grondige anti-roestbehandeling te geven konden de Japanse auto’s ook nog eens een stuk beter tegen het Nederlandse klimaat en al snel waren kilometerstanden van boven de twee ton geen uitzondering. Maar toch, de spreekwoordelijke betrouwbaarheid was nog geen feit en om die reden daalde de waarde nog steeds met het oplopen van de kilometerstand. Duitse Diesels van het merk met de ster hadden en hebben de reputatie onverwoestbaar te zijn. Iedereen die wel eens in een taxi heeft gezeten weet waarover we het hebben: zeven ton op de klok en still going strong. In noord-Afrika rijden ze er rustig nog een paar ton bij en worden ze tot in het oneindige opgelapt.

Maar tijden veranderen, zowel in technisch als in regeltechnisch opzicht. Slechte auto’s worden al lang niet meer gemaakt – elke auto zal fluitend de ton halen – en de techniek staat zeker ook niet stil. Motoren zijn sterker en tegelijkertijd zuiniger en schoner geworden. Niet alleen omdat het technisch kan, maar vooral ook omdat de uitstootnormen aanzienlijk strenger zijn geworden. Ondanks de geringere uitstoot zijn de motorvermogens aanzienlijk gestegen. Vonden we begin jaren ’90 110 pk uit een 1.9 diesel een heleboel vermogen, tegenwoordig rijden er zat auto’s rond die uit dezelfde cilinderinhoud 150 of 170 pk halen. En ze voldoen aan veel strengere uitstootnormen.

De keerzijde van dit verhaal is dat de duurzaamheid van moderne motoren nog moet blijken, sommigen trekken de levensduur van moderne motoren zelfs sterk in twijfel. De reden daarvoor is de hoge mechanische belasting en de uiterst kleine marges in de moderne injectiesystemen. Ook de toepassing van long-life oliën en grote onderhoudsintervallen zijn niet zaligmakend. En ook de complexiteit en gevoeligheid van de emissieregelsystemen (roetfilters, katalysatoren, EGR) kunnen voor het nodige leed zorgen. Het is de keerzijde van de medaille: meer prestaties en een lagere uitstoot, maar wel ten koste van de levensduur. Met name de downsize-diesels hebben hiervan te lijden. Gelukkig zijn er voldoende revisiebedrijven die de motor weer als nieuw kunnen maken, maar de rekenende autobezitter zal op enig moment de revisiekosten wel afzetten tegen de dagwaarde van de auto. Ben je erg gehecht aan je auto, dan is het de uitgave waard. Zit je tegen een dergelijke grote uitgave aan te hikken, dan is het wellicht verstandig om je auto te verkopen. Wil je in dat geval het meeste geld overhouden aan de verkoop, dan is het verstandig om je auto te verkopen aan een persoon of bedrijf die niet terugdeinst voor een revisie. In dat geval moet je een hele handige jongen treffen, of een RDW-erkende autohandelaar. Zij zijn in staat om de kostprijs van de revisie in ogenschouw te nemen bij de verkoop waardoor jij niet onnodig veel afschrijft. Hoe je dit doet, kun je verderop op deze site lezen.

6 gedachten over “Zijn hoge kilometerstanden weer eng?”

  1. Ik rij een ford focus 1.8 TDCI van bouwjaar 6/2004.
    Deze auto heb ik gekocht in december 2008 met een km stand van 136000 km.
    Vanaf het begin ververs ik olie en filter om de 30000 km en iedere 60000 km een grote beurt bij een goede universele garage. Alles wat de multiriem aandrijft is intussen wel een keer vervangen. Dat alles zie ik als normale slijtage.
    De distributieriem moet bij dit type auto om de 150000 km vervangen worden. Prettig daarbij is dat de waterpomp niet vervangen hoeft te worden omdat die via de multieriem word aangedreven. Het brandstofverbruik van deze auto is op de snelweg 1 op 20 en gecombineerd 1 op 18.
    De auto heeft nog de originele verstuivers en uitlaat.
    De grootste kostenpost was het vervangen van het dubbelmassa vliegwiel en de koppeling. Dat is niet zo gek bij een km stand van 500000 km. Intussen heeft de auto een km stand van 554000 km en de motor loopt nog als een zonnetje.
    De 1.8 TDCI is nog een echt ford blok en staat als zeer betrouwbaar bekend.
    De 1.6 TDCI die later kwam is een PSA blok en heeft veel meer problemen. Deze motor kom je ook tegen in Volvo en nog wat andere merken.

    1. Zo’n auto zoek ik ook! Heb in het verleden ook een Ford gehad en was daar ook erg tevreden over. Was ook een focus maar dan benzine. Gezien ik meer kilometers moet gaan maken voor mijn werk zit ik ook na te denken over een diesel, echter wil ik niet te veel kosten maken aan onderhoud. Een focus uit 2004 is nu redelijk betaalbaar. Wat was jij kwijt aan dat dubbelmassa vliegwiel? Ik lees hier en daar dat die zo rond de 250.000 vervangen moet worden.

      Alvast bedankt,
      Groet Rick

  2. Ik heb volgens ij nog nooit een auto gekocht met minder dan 225 duizend kilometer.
    Waarom meer betalen en zelf de afschrijving dragen Als je er ook een kan kopen waar iemand anders de afschrijving al betaald heeft?

    Gewoon een goede testrit maken Met veel bochtige en hobbelige weggetjes en je merkt vanzelf hoe de auto gebruikt is In het verleden.
    zit er veel speling in de ophanging door versleten rubbers dan is de auto sportief gereden, is alles nog mooi strak dan is het altijd rustig aan gedaan.
    Verder gewoon kijken hoe hij erbij staat en hoe het onderhoud is bijgehouden de laatste 2 of 3 jaar. Banden kaal, luchtfilter vies en olie op minimum betekend dat er niets gedaan is en dat je dat zelf meteen moet aanpakken.
    En opletten of bekend is waneer de distributie gedaan is. En onbekend meteen zelf ff (laten) doen.

    Geen van deze dingen is een reden om hem per see te laten staan, hangt veel van de prijs af en hoe handig je zelf bent natuurlijk.

    De indruk die een auto geeft en hoe hij aanvoelt in minder goede weg omstandigheden zegt veeel meer over de staat van een auto dan hoevaak de wielen zijn rond geweest.

    ik praat dan wel over grote middenklassers met minimaal een 6 cilinder btw. een twingo met 250 duizend kilometer zal ik ook nooit overwegen. Daar zijn deze boodschappen autotjes nooit voor ontworpen naar mijn mening. al kan ik daar ook bevoordeeld in zijn natuurlijk. Heb er geen ervaring mee met mijn 2 meter en 5 cm lengte. Pas er niet comfertabel in.

  3. Hmm. ik weet het niet. Ik ben toch altijd bang dat een auto met hoge kmstand een motorblok heeft die op is. Een motorblok is het duurste aan de hele auto. Een diesel met 2 ton kan nog wel mits een 1.8/1.9/2.0 liter of nog iets meer is. Voor benzine zou ik niet veel verder gaan dan 2 ton. Dan zou ik hem persoonlijk gaan inruilen voor een auto met 150.000 op de teller.

    1. Appels en peren kun je niet met elkaar vergelijken. Alleen op basis van kilometerstand ben je er niet.
      Zeg eens eerlijk, een Mercedes op diesel die 275000 heeft gelopen en een Renault die 175000 op diesel heeft gelopen, in welke heb je meer vertrouwen dat hij nog even mee gaat?
      Mijn mening is dat je sommige merken gerust met een hoge kilometerstand kunt kopen. Kijk maar een rond op autosites hoeveel een Volvo kan rijden of Mercedes. Sorteer voor de grap een kilometers hoog laag.
      Wacht ik post hier zelf een voorbeeld 🙂
      Volvo 245 – 595.644 km
      Volvo v70 – 512.291 km
      Volvo 850 – 483.800 km
      En dat is nog alleen maar Volvo. De meeste auto’s met zo’n kilometerstand wordt geëxporteerd dus die kom je minder op Marktplaats tegen enzo. De meeste mensen zijn bang voor een auto met 4 ton op de teller. Uiteraard is er het een en ander al aan verspijkerd.
      Tip van mij: kijk gewoon naar het onderhoud wat hij heeft gehad. Wat recent vervangen is komt er op kort termijn niet meer aan.

Reacties zijn gesloten.