Schadeauto of sloopauto verkopen
Je hebt een schade auto en die wil je verkopen, wat moet je dan doen. De eerste vraag is hoe groot de omvang is van de schade aan de auto. Dit is namelijk bepalend voor de verkoop prijs en de opbrengst. Is de schade aan de auto hoger dan de dagwaarde dan kan de auto als sloopauto worden gezien. Om de schade te laten herstellen bij een sloopauto ben je meer geld kwijt als waarvoor je dezelfde auto kunt terugkopen. Een Sloopauto wordt ook wel Total loss genoemd welke vaak op de sloop belandt.
Met schade wordt vaak een van de volgende beschadigingen bedoeld: deuk, deuken, kras, krassen, schaafplek, hagelschade ruitschade (sterretje, barst of scheur), putjes, pitten en afwijkingen in de lak.
Hoe bepaal je het schadebedrag
Er zijn diverse manieren om er achter te komen hoe hoog het schadebedrag is. Een daarvan is als voorbeeld Care Schadeservice. Je kunt hier naar toe rijden zonder afspraak om een ruwe inschatting te laten maken van de schade. Wil je exact weten hoe hoog het schadebedrag is dan kun je een rapport op laten maken. Voor dit rapport worden wel kosten in rekening gebracht welke weer kwijt worden kwijtgescholden indien je de schade ook door hun laat herstellen.
Je kunt ook via internet op zoek gaan naar alternatieve schadeherstel bedrijven. Laat hun ook eventueel een vrijblijvende indicatie geven van het schadebedrag. Elk bedrijf hanteert haar eigen tarieven dus shoppen kan lonend zijn.
Hoe bepaal je de waarde van de auto
De waarde of dagwaarde van de auto kun je peilen (nagaan) op sommige verzekeringswebsites, op veilingsites en op websites zoals Marktplaats, Autotrader, Autoscout24, Autotrack en dergelijke.
Laat je de schade herstellen of verkoop je de auto met schade?
-Sloopauto
Is de schadeauto een sloopauto waarbij het schadebedrag hoger is dan de economische waarde (dagwaarde) dan kun je deze het beste verkopen met schade.
Hierin heb je 3 opties:
- Auto verkopen aan sloperij
- Auto verkopen aan autoveiling
- Auto verkopen op advertentiesite*
*) De kans dat je een sloopauto makkelijk kwijt raakt voor een goede prijs is via een advertentiesite een stuk kleiner. De autoveiling brengt in dit geval het meeste en het snelste wat op.
-Schadeauto
Is de schadeauto nog wel interessant om te laten herstellen, dus de schade is lager dan wat de auto waard is dan valt de optie sloperij hierboven in ieder geval af.
Je kunt een makkelijke rekensom toepassen: dagwaarde minus schadebedrag = opbrengst.
Als je er zelf nog een tijdje in blijft rijden dan is dit een voordelige keuze maar ben je echt van plan de auto te verkopen dan is herstellen soms niet eens aantrekkelijk.
Wil een ander een auto kopen die schade heeft gehad ondanks dat het vakkundig hersteld is. Je moet eerst zelf investeren en dan is het maar de vraag of je dit weer kunt terug verdienen. Een deuk of kras kost al snel een 400,- à 500,- Euro terwijl je niet dit bedrag in vermindering voor je auto terug krijgt. Dit gaat uiteraard niet altijd op maar het is een voorbeeld. Soms kun je beter de auto voor 300,- Euro minder aanbieden met de vermelding van schade en zo het meeste voordeel er uit zien te halen. Elke auto heeft immers een kleine beschadiging.
Verkoop van schadeauto
Verkoop je een schadeauto aan een garagebedrijf of autoveiling dan is schade niet heel relevant. Dit wil zeggen dat je hier wellicht onverwachts meer voor terug kan krijgen dan gedacht. Autobedrijven hebben vaak goede connecties waardoor ze voor een inkoopbedrag schades kunnen laten herstellen. Wat de particulier 600,- Euro zou kosten aan schadeherstel zou een garagebedrijf wellicht niet meer dan 125,- Euro kosten.
Conclusie
Informeer eerst goed wat de omvang is van de schade en wat de dagwaarde is van de auto. Probeer hierin gebruik te maken van gratis diensten om kosten te besparen.
Klopt als een bus. Schade herstellen is enorm kostbaar. Ik verkocht onlangs mijn auto met schade voor 1800 euro. Schadebedrag was 2000 euro. Bij elkaar dus 3800. Voor 3250 kocht ik dezelfde auto terug met een lagere kilometerstand dus in mijn geval was verkopen een betere optie.
Mijn opel vectra kreeg een geluk bij een ongeluk. Was niet mijn schuld dus kreeg van de verzekering de dagwaarde uitgekeerd. Prima want de auto had toch al achterstallig onderhoud en de remschijven die waren aan vervanging toe waren 🙂 Die kosten zou ik toch niet meer in de opel steken. Nu alleen nog even uitzoeken wat ik met de schadeauto ga doen, sloop of autoveiling. Iemand tips? p.s. Je kunt er nog wel mee rijden maar het voorscherm links zit flink in elkaar en er zit een deuk in de deur.
Probeer gewoon eerst een autoveiling want daarvoor hoef je de deur niet uit. Gewoon online je gegevens invullen en kijken of je een bod krijgt op je opel. Je kunt altijd nog naar de sloop waar ze waarschijnlijk een paar tientjes voor je wagen geven.