Wat kost een auto? Goedkoop autorijden
Bij het rijden van een auto komen er ook een aantal kosten met zich mee. Sommige zijn wekelijks, sommige zijn maandelijks en sommige zijn jaarlijks.
Bij het aanschaffen van een nieuwe auto zijn er natuurlijk wensen die je hebt zoals hoe hij er uit ziet en hoe hij rijdt. Een niet onbelangrijk ding is wat de nieuwe auto je zo meteen gaat kosten en dan bedoelen we niet de aanschafprijs maar de terugkerende kosten.
Ontvang gratis en vrijblijvend een bod
Brandstof
De meest gangbare type brandstoffen zijn:
- Benzine (1,75 Euro per Liter)
- Diesel (1,45 Euro per Liter)
- LPG (Gas) (0,75 Euro per liter)
Er zijn veel meer brandstoffen zoals elektrisch, waterstof, aardgas (CNG/LNG) en Bio-Ethanol E85 maar hier rijden er maar weinig van rond. Dit heeft ook een nadeel want weinig auto’s die er op rijden resulteert in weinig benzinepompen waar je het kunt tanken.
Benzine is de meest bekende brandstof maar tevens ook de duurste. De Euro 95 (loodvrije) benzine is de bekendste en de meeste auto’s rijden hier dan ook op. Je hebt ook Super 98 benzine (super plus). Dit is een loodhoudende brandstof met een hoger octaangehalte. Je mag dit over het algemeen wel in een Euro 95 auto gooien maar het zal weinig toevoegen. Oude auto’s kunnen er wel beter van gaan lopen.
Diesel is een brandstof welke goedkoper is dan benzine. Niet alleen de literprijs is voordeliger maar ook het aantal kilometers die je er mee kunt rijden. Het voordeel van een Diesel motorblok is dat je bij lage toeren meer kracht hebt. Dit maakt rijden op Diesel zuiniger. Er zit wel een financieel nadeel aan vast t.o.v. benzine en dat is de wegenbelasting.
LPG Gas is een heel milieu vriendelijke brandstof en dit maakt het vooral daarom de goedkoopste. Vroeger had je wat vermogensverlies met het rijden op gas. Dit is tegenwoordig niet meer van toepassing. De gas installaties (G3) zijn zo geavanceerd geworden dat je het verschil tussen gas en benzine niet meer kunt merken.
Een auto op gas / LPG heeft altijd een benzine motorblok. Eigenlijk is het gewoon een benzine auto met een gas installatie erbij. Je kunt zelf bepalen of je op gas wilt rijden (lekker goedkoop) of op benzine. Het 2de voordeel is dat je ook 2 brandstof tanks hebt. Het nadeel is dat de gas brandstof tank extra ruimte in zal namen. Je hebt een ring-tank-model welke i.p.v. het reservewiel komt te liggen (+/- 55 Liter) of een grote cilindervormige tank in de koffer- of achterbak.
Ook een auto op LPG heeft een klein financieel nadeel t.o.v. benzine en dat is de wegenbelasting.
Verzekering
Je hebt verschillende soorten autoverzekeringen. Je bent in ieder geval verplicht om minimaal WA verzekerd te zijn. WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid. Schade die je een ander toebrengt wordt dus vergoed.
Een autoverzekering is met verschillende modules uit te breiden:
- WA+ (volledig casco / all risk)
- Ruitschade
- Diefstal
- Brand – Storm – Natuur
- Inzittende
- Rechtsbijstand
- Accessoires
WA+ Volledig casco is een all risk verzekering. Deze dekt dus ook de schade aan de eigen auto. Verstandig om bij een nieuwe of hele jonge auto af te sluiten. Deze all-risk verzekering bevat alle opties.
Ruitschade kan worden meeverzekerd. Hier maakt het niet uit om welke ruit het gaat. Ruitschade kan veroorzaakt worden een steentje die op de ruit terecht komt onder het rijden dat een ster of barst veroorzaakt. Ook kan het zijn dat de ruit wordt ingeslagen. Ruiten zijn heel duur dus het is wel verstandig deze mee te verzekeren.
Diefstal is een module die schade vergoed die is veroorzaakt door poging tot inbraak, inbraak en joyriding. Dit moet wel echter bewezen worden.
Brand – storm en natuurschade is een module welke de auto verzekerd bij schade veroorzaakt door de natuur en kortsluiting. Indien je een dier aanrijdt of er valt een boom op de auto dan is de schade verzekerd. Kijk goed naar de voorwaarden van deze verzekering. Over het algemeen is dit een vrij goedkope module.
Inzittende verkering vergoed de schade die de inzittende in de auto (mensen die meerijden) oplopen. Dit kan schade zijn aan persoonlijke spullen maar ook letsel.
Rechtsbijstand verzekering staat jouw bij om de schade te regelen. Je krijgt dus hulp bij het afwikkelen van schades die jij hebt veroorzaakt of zijn toegebracht. Daarnaast krijg je een advocaat ter beschikking.
Accessoires kun je meeverzekeren zoals velgen of een dure stereo installatie. Alles wat niet vanaf de fabriek op de auto zit is een accessoire.
Wegenbelasting
Wegenbelasting ben je verplicht in Nederland te betalen voor een voertuig. Het bedrag kan per maand, per kwartaal of per jaar worden betaald. Het bedrag is afhankelijk van:
- het soort voertuig (personenauto, bestelauto, bus, e.d.)
- de provincie (Utrecht, Flevoland, etc.)
- de brandstof (Benzine, Diesel, LPG, e.d.)
- het gewicht van de auto in KG
Prijsvoorbeelden:
- Personenauto van 1000 KG op Benzine kost +/- 96,- Euro per kwartaal
- Personenauto van 1000 KG op Diesel kost +/- 219,- Euro per kwartaal
- Personenauto van 1000 KG op LPG G3 kost +/- 123,- Euro per kwartaal
- Personenauto van 1300 KG op Benzine kost +/- 161,- Euro per kwartaal
- Personenauto van 1300 KG op Diesel kost +/- 321,- Euro per kwartaal
- Personenauto van 1300 KG op LPG G3 kost +/- 231,- Euro per kwartaal
Onderhoud
Elke auto heeft onderhoud nodig. Denk aan banden, een accu, motorolie, remmen, ruitenwissers, ruitenwisservloeistof, een distributieriem en af en toe een keer wassen en een uitlaat. Regelmatig een onderhoudsbeurt uit laten voeren kan hoge kosten/reparaties voorkomen. Denk aan een remsysteem dat gesmeerd en ingevet moet worden om te voorkomen dat remblokken en schijven harden gaat afslijten.
Daarnaast kan de auto een keer kapot gaan. Alleen het motorblok al bestaat uit duizenden onderdelen dus er kan van alles stuk. Sommige auto’s gaan vaker stuk dan anderen. Van sommige auto’s zijn de onderdelen heel goedkoop en van anderen weer heel duur.
Elke jaar is er een terugkerende auto-inspectie welke beter bekend is als APK. De algehele periodieke keuring. Elke auto is verplicht om APK gekeurd te zijn. Zonder keuring loop je kans op een bekeuring en bij een verkeersongeval dat je de schade zelf moet betalen. Hier kun je meer over de APK lezen.
Afschrijving
De afschrijving is de waarde vermindering van de auto. Een auto wordt minder waard als zijn leeftijd oploopt. Zijn kilometerstand telt daarin ook hard mee. Als je van plan bent een hele lange tijd met een auto te blijven rijden dan hoef je niet al te veel op waardevastheid van een auto te letten. Wissel Koop je regelmatig een andere auto dan is het wellicht financieel wel verstandig om een auto / merk te kiezen die wel waardevast is.
Merken die waardevast zijn:
Audi, BMW, Ford, Honda, Mercedes, Mini, Mitsubishi, Skoda, Seat, Toyota, Volvo, Volkswagen (met name de Duitsers en Japanners)
Merken die minder waardevast zijn:
Alfa, Chevrolet, Chrysler, Citroën, Dacia, Fiat, Hyundai, Kia, Renault, Rover (met name de Franse en Italianen)
Goedkoop rijden: Brandstof versus Wegenbelasting
De terugkerende kosten zijn brandstof en wegenbelasting. Wat is nu voordeliger? Wanneer kun je beter op benzine gaan rijden en wanneer op diesel? Hieronder hebben wij 3 rekenvoorbeelden neergezet welke laten zien wat het kost om op benzine, diesel of gas te rijden.
Rekenvoorbeeld 1: Je rijdt 10.000 KM per jaar in een personenauto van 1100 KG. Dit is 833 KM per maand.
-Benzine – verbruik 1 op 14 -Literprijs 1,75 Euro: 104,12 Euro per maand
-Wegenbelasting: 39,33 Euro per maand
Totaal: 143,45 Euro per maand
-Diesel – verbruik 1 op 18 – Literprijs 1,45 Euro: 67,10 Euro per maand
–Wegenbelasting: 84,33 Euro per maand
Totaal: 151,43 Euro per maand
-LPG G3 – verbruik 1 op 12 – Literprijs 0,75 Euro: 52,06 Euro per maand
-Wegenbelasting: 53,- Euro per maand
Totaal: 105,06 Euro per maand
Rekenvoorbeeld 2: Je rijdt 15.000 KM per jaar in een personenauto van 1100 KG. Dit is 1250 KM per maand.
-Benzine – verbruik 1 op 14 -Literprijs 1,75 Euro: 156,25 Euro per maand
-Wegenbelasting: 39,33 Euro per maand
Totaal: 195,58 Euro per maand
-Diesel – verbruik 1 op 18 – Literprijs 1,45 Euro: 100,69 Euro per maand
-Wegenbelasting: 84,33 Euro per maand
Totaal: 185,02 Euro per maand
-LPG G3 – verbruik 1 op 12 – Literprijs 0,75 Euro: 78,12 Euro per maand
-Wegenbelasting: 53,- Euro per maand
Totaal: 131,12 Euro per maand
Rekenvoorbeeld 3: Je rijdt 25.000 KM per jaar in een personenauto van 1100 KG. Dit is 2083 KM per maand.
-Benzine – verbruik 1 op 14 -Literprijs 1,75 Euro: 260,37 Euro per maand
-Wegenbelasting: 39,33 Euro per maand
Totaal: 299,70 Euro per maand
-Diesel – verbruik 1 op 18 – Literprijs 1,45 Euro: 169,79 Euro per maand
-Wegenbelasting: 84,33 Euro per maand
Totaal: 252,12 Euro per maand
-LPG G3 – verbruik 1 op 12 – Literprijs 0,75 Euro: 130,18 Euro per maand
-Wegenbelasting: 53,- Euro per maand
Totaal: 183,18 Euro per maand
Conclusie
1) Als je 10.000 KM per jaar rijdt in een auto van 1100 KG dan zijn benzine en diesel bijna even duur. Rijden op LPG kan een besparing van 40% opleveren.
2) Als je 15.000 KM per jaar rijdt in een auto van 1100 KG dan is benzine de duurste keuze. Rijden op diesel is 10,- Euro goedkoper per maand. Rijden op LPG levert hier opnieuw een besparing op van 40%.
3) Als je 25.000 KM per jaar rijdt in een auto van 1100 KG dan ben je met benzine 40,- Euro per maand duurder uit dan met diesel. Rijden op LPG levert je hier een besparing op van 45%.
ik rij ongeveer 800 km per maand , is een hybride [prius ] auto van 9 jaar oud met 150000 km op de teller een goede voordelige auto voor mij ?? [ veel korte ritten stads ritten ]
Aansluitend bij Harry.
Wij rijden ook in een Prius hybrid van 2005. Gekocht in 2008 en direkt LPG laten inbouwen. Dus rijden we nog goedkoper dan Harry. Het verbruik op LPG ligt tussen 1 op 15 en 1 op 20, afhankelijk van bestuurder en lokaal versus snelweg. Verbruik op snelweg is 1 op 15 door de hogere snelheid (meer luchtweerstand). Inmiddels 11 jaar oud en heeft meer dan 500.000 km gereden. De km. teller 5 jaar geleden op 299.999 km gestopt met doortellen.
Naast de jaarlijkse onderhoudsbeurt is de waterpomp vervangen en de rechter achterveer. Nu op zoek naar een opvolger 100% elektrisch
Pak een fiets en voel je dankbaar en heb schijt aan iedereen. Bespaar extreem en ga vroeg met pensioen geniet van je leven en koop een Ferrari blaas het binnen 1 dag en zet het op youtube en krijg een lekkerding 🙂 die wadeert wie je bent. Dikke kus aan iedereen. Biker mice from mars.
25.000 km per jaar en diesel rijden is goedkoper, wel €40,- per maand. Ze vertellen alleen even niet dat je je kosten er niet mee terugverdient. Aaschaf diesel t.o.v. benzine ongeveer €4000,- duurder, daarnaast is je inruilwaarde van een diesel auto ook nog eens veel lager.
Bij een voordeel van €40,- per maand moet je je diesel-auto ongeveer 12 tot 14 jaar rijden wil het voordeliger zijn. Geloof mij maar, diesel rijden wordt tegenwoordig pas aantrekkelijk vanaf 50.000 km per jaar.
Tip voor de site, reken is eerlijk!
als je echt zuinig wilt rijden moet je de hele weg achter een vrachtwagen rijden. s6
Goed verhaal Mark maar met je eigen onderdelen na de garage gaat ook niet werken jij gaat gaat toch ook niet met je karbonade na de snackbar en zegt maak me deze ff klaar autobedrijven hebben ook kosten zoals testaparatuur en speciaal gereedschap dit kan niet alleen worden betaald door een uurloon van 45 euro
Als je relatief goedkoop wilt autorijden en je maakt veel kilometers, volg dan de volgende strategie:
– Koop een oudere auto (middenklasse) met een ingebouwde LPG G-3 installatie en een wat grotere motorinhoud (2 liter of meer), dat is meestal robuust. Hoger verbruik, maar LPG is erg goedkoop in vergelijking met diesel en benzine. En voor EUR 2000 heb je al een Volvo middenklasse (V40 of S40 ofzo). De grootste kostenpost bij een auto is afschrijving, en die heb je niet. Je kunt gerust 5 jaar met zo’n auto doen als je 40 000 km/jaar rijdt. Onderhoudskosten zijn wel iets hoger, maar dat weegt niet op tegen afschrijving;
– Bespaar NIET op beurtjes, als het voorschrift zegt olie iedere 20 000 km, doe het dan iedere 10 000 km. Zonder onderhoud is je auto met een jaar weg;
– Gebruik volsynthetische olie (5W30/5W40), dan heb je minder aromaten in de olie, en minder vervuiling en leeft je auto langer. Koop overigens je olie zelf via internet (EUR 25 per 5 liter) en neem het mee naar de garage. Een garage kan makkelijk EUR 80 voor 5 liter olie rekenen.
– Rijdt bij voorkeur alleen lange afstanden (> 100 km) per keer, dan blijft je motor in topconditie. Gebruik voor korte ritten de fiets, funest voor je auto;
– Bespaar niet op banden en remmen, gebruik A-merk banden, en houd ze op spanning (eens per week controleren);
– Voor groot onderhoud: voor normale onderdelen (remblokken, schijven, schokbrekers, filters), koop deze via internet of laat je garage deze via internet bestellen. Dat scheelt snel 50 – 60% van de prijs.
– Laat je auto onderhouden bij een algemene BOVAG garage, en mijdt de merkdealer. Dan hoef je niet mee te betalen aan de showroom;
– Voor merkspecifieke onderdelen: gebruik bij voorkeur slooponderdelen. Let wel op waar je de onderdelen koopt. Er zijn een aantal autodemontagebedrijven die gespecialiseerd zijn in een merk (Elferink voor Volvo & Saab) en die geven 3 maanden garantie. Het gebruik van slooponderdelen scheelt je 70% met nieuwe onderdelen van je merkfabrikant;
– Als je een grote sleutelklus hebt, overweeg eens dit in het buitenland te laten doen. Het vervangen van koppelingsplaten kost in Nederland ca. 1500 euro, omdat de bak of de motor uit de auto moet. Ik heb zelf goedkope platen en druklager via internet gekocht en in Tsjechie laten monteren. Voor EUR 350 was ik klaar.
– Rijdt rustig, 90 -100 km/uur op de autostrada, scheelt brandstof en scheelt slijtage op de lange duur.
– En vooral: houdt je auto in topconditie;
– Kies de goedkoopste WA verzekering via internet (independer of zo).
Wanneer stopt het? Het verhogen van de benzineprijzen? Echt niet normaal
een diesel of benzine auto met vele km op den teller goedkoop in aanschaf maar of ze dan dan nog betrouwbaar zijn
is een tweede ook nieuwe auto kunnen vaak stuk gaan daarniet van maar ja het goedkoopste rijden is in japanners en koreanen denk ik dan maar .
@Peter
Interessant om de situatie in Nederland te vergelijken met die in Egypte. Je schijnt goed op de hoogte te zijn. Ben je er wel eens geweest? Weet je wat een overheid doet met belastinginkomsten en accijns? Denk aan wegenaanleg, veiligheid, onderwijs, zorgverlening, sociale uitkeringen. Misschien is het de moeite waard om ook eens het Nederlandse wegennet te vergelijken met dat van Egypte. Waar zou jij liever je kinderen naar school sturen, hier of in Egypte? Waar zou je liever je ouders laten opnemen in een verzorgingstehuis voor demente bejaarden (mocht dat nodig zijn) in Nederland of in Egypte? Met welke politie heb je liever te maken, de Nederlandse, die een fatsoenlijk salaris krijgen, of de Egyptische, die om in hun levensonderhoud te voorzien zijn aangewezen op corruptie en afpersing? Ook in Egypte wordt op de overheid gescholden, maar ik ben met je eens dat het veiliger is om dat in Nederland te doen.
…..En het begon allemaal over de brandstofprijs in Egypte 🙂
Al die verschillen die je noemt zijn niet alleen te danken aan de accijns op brandstof. 1/3 van je salaris gaat naar de belasting zodat ze veel zaken kunnen bekostigen. Wat dacht je van de 21% belasting op alles.
Waarom zou de automobilist meer moeten bijdragen aan sociale zaken dan de fietser? Wat heeft het een met het andere te maken? Belasting innen akkoord, dat is nodig, maar doe dan in correlatie met elkaar. Niet van we zoeken nog een melkkoe, o kijk daar de automobilist!
Fietsen en ov. Op het eind lekker op vakantie 🙂
Nuttige tips om zuiniger te rijden. Ik ga ze eens uittesten.
Hierboven wordt beweerd dat vroeger doorschakelen je een besparing oplevert. Dat klopt, maar mensen vergeten ook even dat de auto lui wordt.
Door te vroeg doorschakelen kun je onnodige resonantie in de versnellingsbak krijgen wat bij sommige modellen kan leiden tot onnodige slijtage. En dure reparaties.
Als je niet van schakelen houdt neem een automaat, is mijn advies.
Het uitrollen en banden pompen is wel een groot punt waar je zeker op kunt winnen. Je kunt ook je banden laten oppompen met stikstof. Levert minder slijtage aan de band, minder onderhoud d.m.v. oppompen en het is veiliger o.a. klapband geeft minder effect tijdens het rijden.
Ook het onderhoud van de motor en het gebruik van de juiste olie levert je een besparing op.
Goedkoop autorijden kan ook door je rijgedrag aan te passen.
(benzine auto)
-doorschakelen btussen 2000 en 2500 toeren
-tijdig gas los bij naderen kruispunt/rotonde/stoplicht
-uit laten rollen in de versnelling (niet terug schakelen)
-banden op spanning houden (eerder iets te hard oppompen)
Dingen die brandstofverbruik verhogen zijn: rijden met ramen open, airco, ventilator op volle toeren, achterruit verwarming, verlichting, doortrekken in de versnelling.
Beter voor het milieu en beter voor de portemonnee
Of je een auto mooi vind is geheel persoonlijk, bijvoorbeeld ik vindt de Audi A2 een gedrocht om te zien maar gelukkig zijn er mensen die het juist een mooie wagen vinden
Over het model valt te twisten maar tegenwoordig over kwaliteit ook…vb een Daihatsu Cuore sti van 2000 met 240.000 op de teller die geen problemen kent maar als rotzooi word gezien vs onze Audi A4 tdi die hoog in de markt word geplaatst al zijnde Premium maar feitenlijk dure rotzooi is want wat gaat er vaak wat kapot, onze vorige A6 precies hetzelfde het rijd goed en beter als de cuore maar kwaliteit is erg breed te noemen.
Duidelijk verhaal hoor. Ik wist wel dat rijden op LPG voordelig was maar niet zó voordelig. Brandstofprijzen rijzen de pan uit. Stelletje schoften in Den Haag. Ruim 70 procent is accijns op brandstof. In Egypte kost een liter benzine 10 cent en hier 1,80.
Er zijn 2 type elektrische hybride auto’s. De 2 bekendste zijn Toyota Prius en Honda Civic Hybrid. De Toyota rijdt helemaal elektrisch en heeft een benzine hulpmotor. De Honda Civic rijdt helemaal op benzine en heeft een elektrische hulpmotor.
Bij de Honda zit er dus een klein accu pakket in en bij de Toyota een hele grote. Dit maakt een wezenlijk verschil in het prijskaartje achteraf bij onderhoud.
Jammer dat in 2014 er alsnog wegenbelasting betaald moet worden voor deze auto’s. Het enige voordeel is dat je wat zuiniger rijdt.
Heb een oud opel corsa’tje op diesel. Geen afschrijving meer, hele lage wegenbelasting vanwege het gewicht en behoorlijk zuinig. Goedkoper rijden kan bijna niet.
Kocht hem met 166.000 op de teller en er staat nu bijna 280.000 op. 1x lekke waterpomp gehad en meer ook niet. Das nog eens goedkoop rijden!
Ik snap ook niet dat elektrisch autorijden zo gepromoot wordt. Goed voor het milieu is het helemaal niet. Deze auto’s hebben heel veel accu’s die stuk voor stuk erg slecht zijn voor het milieu. Allemaal chemische stoffen en waar laten ze die dan? Ook bij recycling kun je niet alle chemische rommel opruimen. Volgens mij kun je het beste op gas (lpg) rijden of op waterstof. Was er niet ooit iemand die een auto helemaal op water heeft laten rijden? Niets meer van gehoord……
Elektrisch rijden is op dit moment echt nog niet zo interessant. Elektrische auto’s hebben accu’s welke een beperkte levensduur hebben. Als deze accu’s kapot gaan ben je een vermogen kwijt. De waarde van een elektrische auto met kapotte accu’s zakt ook als een gek naar beneden. Leuk bedacht maar ik denk dat we nog wel heel wat jaren moeten wachten voordat dit echt een succes wordt. Tegen die tijd zijn vast wel weer nieuwe technieken in de brandstof wereld. Wat het ook wordt… de belastingdienst zal er wel weer van kunnen profiteren want de automobilist zal echt niet heel veel goedkoper gaan rijden.
Ik rij al vanaf 2006 een Prius hybrid en ik denk dat je niet goedkoper kunt rijden of je moet een kleinere auto nemen.
Goedkoop in onderhoud, bedrijfszeker, comfortabel en zuinig. Als je eenmaal een Prius gehad hebt dan wil en kun je moeilijk naar een andere overstappen.
Volgend jaar komt er een nieuwe Prius de IV, ben benieuwd. O ja afschrijving is denk ik de grootste kosten bij het autorijden, maar ja als je er plezier in hebt, dan mag het wel wat kosten. Gr. H.v.L.